Premiere: Audi A6 allroad

Den høje udgave af A6 Avant har højere ydelse og op til 20 pct. lavere forbrug

16. januar 2012 af Bil Magasinet

Den nye A6 allroad quattros karrosseri er hævet med 6 cm i forhold til A6 Avant. Her er nye panellister, bredere skærme og singleframe-grill med lodrette lameller. Afdækninger i ædelstål beskytter bilens bund i det forreste og bageste område, og udstødningssystemet ender i to store, flade afgangsrør. Tagrælingen er monteret på dobbelte kanter.

Skærmforøgerne, stødfangerne og panelerne er lakeret i kontrastfarve. Som ekstraudstyr leverer Audi en fuldlakering i forbindelse med aluminiumslook udvendigt.

Kabine og bagagerum
Bundbeklædningen og instrumentpanelet er holdt helt i sort. Panellisterne, som ligeledes er fremstillet af aluminium, er forsynet med allroad-modelbetegnelse.

Bagagerummet rummer 565 liter, og bagsæderyglænene kan klappes frem via greb i bagagerummet, og derved øges volumen til 1680 liter. Standard er et skinnesystem med fastgørelsessæt til variabel inddeling af bagagerummet, fastspændingsremme i venstre side og dobbelt bagagerumsbund.

Udstyr og Audi connect
Topmodellen har harddisk-navigationssystemet MMI Navigation plus med touchpad-betjening (MMI touch). Systemets elektrisk udkørende 8"-skærm viser helt skarpe, kontrastfyldte billeder. Advanced Sound System fra Bang & Olufsen leverer musik fra 15 højttalere.

Bluetooth-biltelefon online (ekstraudstyr) kobler bilen op på internettet via UMTS, og et WLAN-hotspot gør det muligt for passagererne at surfe og maile frit. Til føreren kommer der skræddersyede services ind i bilen - fx Audi trafikinformationer online eller internetradioen Audi music stream. Derudover er der tjenesteydelser fra Google til rådighed, fx Google Earth, Google Street View og søgningen efter specielle destinationer via stemmestyring.

Motorprogram
A6 allroad quattro kan fra starten fås med fire V6-motorer - en TFSI-benzinmotor og tre TDI-motorer. Alle motorer er på 3.0 liter og har trykladning, direkte indsprøjtning, aut. start/stop og intelligent ladning. I forhold til forgængermodellen er forbruget  reduceret med op til 20 procent.

3.0 TFSI, som får ekstra tryk fra en mekanisk drevet kompressor, yder 310 hk og leverer et drejningsmoment på 440 Nm. Den accelererer A6 allroad quattro fra 0-100 km/t på 5,9 sek. og videre op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/t. Den kører 11,2 km/l ved blandet kørsel.

3.0 TDI fås i tre forskellige versioner, der yder 204 hk, 245 hk og 313 hk, mens tallene for drejningsmomentet lyder på 450, 580 og 650 Nm. Indstigningsversionen kører 16,4 km/l ved blandet kørsel (159 g CO2/km). 3.0 TDI med 313 hk og biturboladning har en 0-100-tid på 5,6 sek., og tophastigheden er elektronisk reguleret til 250 km/t.

Den kraftigste TDI-motor overfører sine kræfter via en 8-trins tiptronic, mens de tre øvrige motorer samarbejder med den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, S tronic.

Det permanente firehjulstræk quattro arbejder sammen med torque vectoring-systemet. Systemet nedbremser de aflastede inderste hjul i svinget, når man kører sportsligt, så hjulene ikke spinner.

Undervogn
Med undervognen indstillet på dynamisk styring, tilpasses den til bilens hastighed. Via systemet Audi drive select kan føreren variere funktionsmåden for styretøjet, luftaffjedringen, speederen, den automatiske gearkasse, sportsdifferentialet, klimaanlægget, belysningen og den aktive fartpilot. I indstillingen efficiency arbejder systemerne så økonomisk som muligt, og med indstillingen individual kan de i stort omfang konfigureres frit.

Luftaffjedring og reguleret støddæmpning er standard. Ved høje hastigheder sænker systemet karrosseriet med 15 mm, og med et tryk på en knap hæves det med op til 35 mm - denne allroad-indstilling er egnet til råt terræn. Ved lave hastigheder kan føreren desuden vælge en lift-indstilling, der med en frihøjde på yderligere 10 mm gør, at den nye Audi A6 allroad quattro også her kan klare store ujævnheder.

Audi A6 allroad quattro kører på 18" letmetalfælge i 5-eget design med dæk i størrelse 235/55. På stejle nedkørsler kan føreren aktivere en nedkørselsassistent - den begrænser hastigheden til 10-20 km/t afhængigt af underlaget.

Audi A6 allroad markedsføres i Danmark fra maj. Priserne er endnu ikke på plads.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen