Ferrari Portofino 2018 hvid kørende åben
© Ferrari

Portofino: Ferrari's nye hverdagsbil i første test

Portofino er navnet på Ferraris afløser for California-modellen. Den gør det endnu nemmere, at køre Ferrari til hverdag

14. februar 2018 af Mikkel Thomsager
Ferrari Portofino 2018 hvid kørende lukket

Med taget lukket ligner Portofino en miniversion af Ferrari topmodel, 812 Superfast.

© Ferrari

Hvor?

Ofte lancerer Ferrari sine biler for pressen hjemme i Maranello. 

I dette tilfælde havde det været oplagt at lancere den i Portofino, som er den charmerende, mondæne havneby, på Italiens nordlige Middelhavskyst, som Ferrari Portofino er opkaldt efter. 

Men formentlig af hensyn til vejret fandt præsentationen sted syd for Bari i Puglien, "Italiens hæl". 9 grader, vindstille og sol gjorde det muligt, at køre med åbent tag

Hvad er nyt?

Portofino afløser Ferrari California T. De grundlæggende dimensioner er uændrede og V8 turbo-motoren er en revideret udgave (+40 hk) af motoren fra California T. Men designet er helt nyt og Portofino deler ingen pladedele med California.

Kabinen er opdateret med de seneste innovationer, som de kendes fra Ferraris øvrige model-program. Det gælder rattet, der rummer al primær betjening, instrumenterne med stor omdrejningtælle flankeret af lcd-displays på hver side, og infotainment-systemet, der betjenes vi en 10,25" trykfølsom skærm.

Ferrari Portofino 2018 hvid statisk åben

Taget kan åbnes på 14 sekunder og mens bilen kører med op til 40 km/t.

© Ferrari

Hvem er konkurrenterne?

Der findes ingen andre 2+2 frontmotor V8-biler med 600 hk, så Portofino har ingen direkte konkurrenter, og ikke mindst de to bagsæder, som ganske vist kun rummer børn op til 140 cm, adskiller den fra flere af de konkurrerende mærkers bud i denne klasse.

Mest nærliggende er Porsche 911 Turbo cabriolet, som også koster det samme.

Hvordan kører den?

Overraskende almindeligt - af en Ferrari at være. 

Portofino er letkørt både som brugsbil og ud til grænserne, hvor den, som de øvrige modeller i Ferrari-programmet, er har en vidunderlig evne til at gøre en jævn chauffør god.

0-100 km/t på 3,5 sekunder føles voldsomt, men effektudviklingen er så jævn og let at bruge, at man hurtigt rammer omdrejningsbegrænseren ved 7.500 o/min. Med mindre man holder den fremragende 7-trins sekventielle gearkasse i "auto", for så klarer den sagerne.

Læs alt om, hvordan den kører i næste nummer af Bil Magasinet.

Ferrari Portofino 2018 kabine rat

Rattet og kabinens grundlæggende opbygning genkendes fra Ferrari øvrige modeller.

© Ferrari

Hvornår lanceres den?

Ferrari begynder at levere biler fra april. Det gælder også i Danmark. Bestiller du nu, skal du dog regne med en pæn leveringstid. Prisen er 3.656.500 kr. på fuld afgift.

Måske er du interesseret i...