Oprør blandt Bil Magasinet-læsere: Vi beholder vores dieselbiler

Bil Magasinets Facebook-side ulmede søndag aften over en artikel om fordelen ved de nye benzinmotorer frem for dieselmotorer. Her svarer Steen Bachmann på læsernes kritik.

3. juli 2017 af Mathias Brandt

Artiklen 'Nu skal du køre 50.000 km om året før diesel betaler sig* blev delt på vores Facebook-side søndag kl. 20.15. 

Kort efter løb de første skeptiske kommentarer ind, og herefter gik det stærkt: Artiklen er en af årets hidtil mest læste og delte på bilmagasinet.dk - og det er langt fra rosende ord, den får med på vejen.

Ser på totalomkostninger

I korte træk refererer den til en undersøgelse fra ALD Automotive, der har set på TCO - total cost ownership (totalomkostninger) ved at lease to nye biler med henholdsvis benzin- og dieselmotor.

Hvis du leaser en ny Opel Insignia, skal du køre op mod 60.000 km om året før diesel betaler sig.

Hvis du leaser en ny VW Passat, skal km-behovet være over 40.000 km før diesel betaler sig.

Hvad rager det læserne?

- Jeg synes det er interessant, fordi det vedrører alle, der ejer en bil. Det er det, vi på fornemt journalistsprog kalder 'væsentlighedskriteriet'. På nye biler er diesel mindre relevant end for bare tre-fire år siden, og den historie vil vi gerne bringe videre til læserne," siger Steen Bachmann fra Bil Magasinet, der skrev artiklen.

Hvad skal al den ballade så til for?

- Jeg tror, jeg har strammet rubrikken for hårdt ved at bruge 'du'-formen. 'Du skal køre 50.000 km' gælder jo, hvis du leaser en ny bil i firmabilklassen. Det gælder ikke, hvis du allerede har en dieselbil - der kommer ikke nogen og indkræver ekstra afgifter (ikke lige nu i hvert fald) og brændstofprisen bliver ikke sat op. Har du en tre-fire år gammel dieselbil, kører den typisk meget længere på literen end en tilsvarende benzinudgave. Sådan er det bare ikke længere, og det er det, vi gerne vil fortælle med artiklen, siger Steen B.

Artiklen om benzin og diesel har fåreløbigt fået 146 kommentarer på Facebook - det er mange for os, og vidner om stor interesse for emnet. Du kan læse hele tråden her.

Men hvad siger Bilbasen?

Bilbasen formidler mere end en halv million handler med brugte biler om året og følger markedet tæt. Det dagsaktuelle udbud på 52.485 brugte biler er reelt et spejl på nybilsalget for fire-fem år siden, så hvordan ser forholdet mellem diesel og benzin ud lige nu?

- Der er en vis konservatisme i premiumklassen, så her efterspørges der fortsat mest diesel," lyder meldingen fra markedsanalytiker Jan Lang.

- Men i den populære Golf-klasse toppede diesel for fire år siden. De små og mere effektive turbobenzinmotorer fra Ford, VW og mange andre har skubbet efterspørgslen over på benzin, og vi forudser, at det samme vil ske blandt de store biler. Traditionelt er en prestigebil som BMW 530d for dem, der er noget ved musikken. En sølvgrå 530d er fortsat en af de mest søgte biler i klassen, men det vil ændre sig inden for kort tid, lyder vurderingen fra Bilbasen.

Benzin i fokus

Jan Lang underbygger sin påstand med et kig på BMW's prissætning af den nye firecylindrede 530i turbobenziner i forhold til den sekscylindrede 530d diesel:

530i benzin med 252 hk kører op til 18,2 km/l og koster 705.000 kr. En 530d med 265 hk kører op til 22,2 km/l og koster 753.000 kr.

- BMW skal prissætte 5-serien, så den er konkurrencedygtig med Mercedes og Audi. Her er det interessant, at den danske importør fokuserer mere på benzin end hidtil. Der er et skifte på vej mod benzin, konkluderer Jan Lang.

80 pct. af ALD's biler er diesel

Steen B fra redaktionen synes, det er skønt, at folk læser og reagerer på vores artikler, men lige i det her tilfælde er det tilsyneladende ikke alle, der er nået ned til bunden af artiklen. Her fortæller Michael Jensen fra ALD:

- Alt peger på en bevægelse væk fra diesel, som bliver dramatisk og langt hurtigere, end vi har kunnet forestille os. Andelen af dieselbiler i ALD's flåde har ligget stabilt omkring 80 pct. de seneste mange år, men kunderne er lydhøre over at skifte til benzin. Således ville 53 pct. i dag vælge benzin mod kun 47 pct., der stadig foretrækker diesel. 

Michael Jensen understreger til sidst:

- Når vi taler benzin mod diesel, så gælder det udelukkende nye modeller, hvor den moderne benzinteknologi efterhånden har bragt effektiviteten op på niveau med diesel. Sådan var det ikke for tre-fire år siden.

Læs artiklen, det hele handler om:

Nu skal du køre 50.000 km om året før diesel betaler sig

Måske er du interesseret i...