© Søren Juul

Derfor vil omlægning af bilafgifterne især gavne private bilkøbere

Med en afgift baseret på teknik i stedet for bilens værdi vil det ifølge Dansk Industri være ligegyldigt om din bil er købt, lånt, lejet, leaset eller gratis: Ens biler vil skulle betale ens afgifter.

28. juni 2017 af Steen Bachmann

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) indkalder inden for kort tid de forskellige partier i Folketinget til forhandling om en justering af det såkaldte skattehul for leasing af biler.

Der er med andre lagt ord lagt op til endnu en tilføjelse til den omfangsrige Registreringsafgiftslov, der er mere end 70 år gammel og senest blev ændret i midten af april.

Åh nej, endnu en lappeløsning

Dansk Industri er en af de mange aktører i branchen, der hellere så en omlægning fra den nuværende afgift, der kun ser på en bils værdi, til en teknisk baseret afgift, der ser på en bils forbrug, miljøvenlighed, vægt og sikkerhedsudstyr.

1. Hvad er status på omlægningen af bilafgifterne? 

- Der er bred enighed blandt partierne på Christiansborg om, at den værdibaserede registreringsafgift er problematisk. Der mangler dog desværre politisk vilje til for alvor at gøre noget ved sagen. Ambitionsniveauet rækker tilsyneladende i første omgang kun til endnu en lappeløsning, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen fra Dansk Industri, til Bil Magasinet.

- Efter vores opfattelse vil småjusteringer af det værdibaserede afgiftssystem alene i mindre grad vil få den ønskede effekt og vil hverken medføre afgiftsmæssig ligestilling af ens biler eller fjerne incitamentet til at nedbringe afgiftsgrundlaget mest muligt. På en måde er det tragikomisk, at politikerne træder hinanden over tæerne for at komme til at udtrykke forargelse over effekten af de uhensigtsmæssige regler, de selv har vedtaget.

Joachim B. Olsen: Fjern registreringsafgiften i stedet for flere lappeløsninger

Kia Sportage 2,0 CRDI 4WD GT-Line aut.
Kia Sportage 2,0 CRDI 4WD GT-Line aut.

Kia Sportage med 2-liters diesel, 185 hk/400 Nm, firehjulstræk og automatgear kører op til 15,9 km/l og koster 529.888 kr. i Danmark. Radar- og kamerabaseret nødbremse er ekstraudstyr til 14.999 kr. 

I Sverige koster samme bil 254.000 danske kr. Her er nødbremse standard.

© Søren Juul

2. Blev emnet drøftet på Folkemødet på Bornholm? 

- Vi fik lejlighed til at få en god og grundig snak om bilafgifterne med en række af de relevante politikere. Der var en udbredt forståelse blandt politikerne for nødvendigheden af at basere bilafgifterne på teknik frem for værdi. Mobiliteten, sikkerheden, klimaet og miljøet bør være vindere, når danskerne vælger biler – ikke tabere som nu. Vi har i Bilbranchen på eget initiativ længe advaret politikerne om afgiftssystemets svagheder og opfordret politikerne til at lave reglerne om. Et nyt afgiftssystem uden værdielementet vil ikke alene løse de aktuelle udfordringer i forhold til leasing og registreringsafgift, men også fremtidssikre afgiftssystemet i forhold til nye teknologier til gavn for miljø og trafiksikkerhed samt nedbringe SKATs ressourcer til kontrol. What’s not to like?

3. Er der politisk vilje til at droppe registreringsafgiften og erstatte den med en månedlig afgift, der følger bilen uanset om man køber, leaser, deler eller får den stillet til rådighed? 

- Der er et politisk ønske om, at ens biler skal betale ens afgift og politisk modstand mod at biler kører rundt på de danske veje helt uden afgift. I Danmark køber den private bilkøber sin nye bil dyrt og sælger den billigt. Han betaler fuld registreringsafgift, mens alle andre opnår en eller anden form for statsstøttet afgiftsrabat. Når de private bilkøbere efterfølgende sælger deres brugte bil, straffes de igen med et stort værditab, fordi deres nybilpris var meget højere end leasingselskabets - takket være den værdibaserede afgift. Omlægning til en teknisk afgift vil derfor i særdeleshed være til gavn for den private bilkøber. 

VW Tiguan 2,0 TDI DSG 4Motion Highline
VW Tiguan 2,0 TDI DSG 4Motion Highline

En topudstyret Tiguan med 2-liters diesel, 190 hk, firehjulstræk og DSG-gear (dobbeltkobling) kører op til 17,5 km/l og koster 562.495 kr. i Danmark. Vognbaneassistent er ekstraudstyr til 7.995 kr.

I Sverige er prisen for samme bil 250.000 danske kr. mens vognbaneassistenten koster 3.100 kr.

© Søren Juul

4. Hvad er konklusionen på jeres aktuelle analyse? 

- Vores analyse viser, at en afgiftsomlægning vil medføre bedre biler til danskerne. Analysen viser, at bilvalget afhænger af afgiftsniveauet samt hvordan man sammensætter en teknisk afgift. Fokusering på vægt alene vil eksempelvis favorisere små biler, fokusering på CO2 eller sikkerhedsudstyr vil få bilkøbere til at vælge miljørigtige biler eller sikre biler. Men der er ingen holdepunkter for at sige, at en teknisk afgift i sig selv vil gavne dyre biler. En teknisk afgift vil medføre bedre biler på de danske veje og vil være til størst gavn for private bilkøbere – det er analysens konklusion.

5. Hvad er Dansk Industris holdning til, at staten blander sig i danskernes bilvalg?

- Registreringsafgiften har store konsekvenser for danskernes bilvalg. Vi har færre biler, vi har mange små biler og bilerne er mindre sikre og miljørigtige end vore nabolande. Det skyldes, at registreringsafgiften er værdibaseret og høj. Det skal fortsat være muligt for en virksomhed, der indkøber et større antal biler, at opnå rabatter og dermed opnå lavere priser. Men denne rabat skal ikke påvirke afgiften på den enkelte bil. DI mener, at staten skal lægge afgiften på det vi ikke kan lide ved bilerne i forhold til klima, miljø og trafiksikkerhed, og så lade den teknologiske udvikling og danskerne bestemme hvilke biler der skal sælges.

Skatteministeriet har ingen kommentarer til artiklen, men bekræfter, at ministeren inden for kort tid vil indkalde Folketingets partier til forhandlinger om en justering af Registreringsafgiftsloven.

Måske er du interesseret i...