Øv for pokker: Vi nåede ikke at købe en Regera – nu er den udsolgt

Så er det slut. Der er ikke flere Regera'er på salgslisten hos Koenigsegg. En af verdens vildeste hyperbiler er blevet revet væk.

16. juni 2017 af Mathias Brandt

At producere 80 biler lyder ikke af meget, men når man er en eksklusiv hyperbil-producent, der laver biler til mange millioner kroner per styk, så er det faktisk et pænt antal. Nu har Koenigsegg så meddelt, at alle deres 80 Regera’er er udsolgt – endda længe før den sidste er rullet af samlebåndet.

Når alle 80 er færdigbyggede bliver Regera dermed den model, som Koenigsegg har produceret flest af, siden de startede. Det bliver ligeledes første gang, at Koenigsegg har to modeller på programmet samtidig, for det er nemlig stadig muligt at bestille Agera RS’eren.

Med den nye Regera demonstrerer Koenigsegg deres teknologiske kunnen, for Regera er nytænkende på flere niveauer. Regera er faktisk en hybrid, som kombinerer tre elmotorer med deres egen V8’er med biturbo. Samspillet mellem de to genererer intet mindre end 1.500 hestekræfter og vanvittige 2.000 Nm drejningsmoment. Det er nok til at sende bilen fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder, hvilket er lige så hurtigt som Agera R og One:1.

De tre elmotorer er fordelt strategisk, så man opnår mindst muligt effekttab. Den ene er monteret på krumtappen, mens de to andre er koblet til hvert sit baghjul. Det helt unikke ved Regera’en er, at bilen kører uden en traditionel gearkasse. 

I stedet bruger Regera noget Koenigsegg kalder KDD (Koenigegg Direct Drive), som er et specielt udviklet system. Den bruger i stedet hydrauliske koblinger, der gradvist overfører kræfter fra forbrændingsmotoren. Når den holder stille og skal accelerer, bruger den kræfterne fra de tre elmotorer til at komme i gang.

Ifølge grundlægger og ejer, Christian Von Koenigegg, så er det deres største teknologiske bedrift nogensinde. Tallene taler for sig selv. 0-300 km/t tager 10,9 sek., hvilket er ret imponerende – ikke mindst set i forhold til, at Agera R skal bruge 14,53 sek. på samme sprint, ligesom Koenigsegg One:1 også bliver kørt agterud med 11,92 sek.
Sprinten fra 150-250 km/t er i øvrigt overstået på 3,2 sekunder, mens 0-400 km/t klares på små 20 sekunder.

Men som sagt, så skal du på ”brugtmarkedet” for at få fingrende i en Koenigegg Regera, fordi alle 80 eksemplarer er udsolgt. 

Måske er du interesseret i...