Ny stor Suzuki i minibilklassen

Suzuki angriber minibilklassen med rummelighed og masser af sikkerhedsudstyr

2. juni 2016 af Mikkel Thomsager

Hvis modelnavnet "Baleno" minder dig om noget - foreksempel en mindre hatchback/sedan/stationcar, der blev produceret fra 1995 til 2002 - så glem alt om det. En helt ny Baleno skal konkurrere med Ford Fiesta, Hyundai i20, Opel Corsa & Co. 

Dens våben er masser af plads og udstyr. 

Mens Suzuki Swift er blandt de mindste i minibilklassen, er den nye Suzuki Balano blandt de største. Det gælder især på bagsædet, hvor der er rigelig knæplads til voksne, og i bagagerummet på 355 liter, som er klassens største.

Hertil kommer sikkerhedsudstyr, som normalt er forbeholdt biler i klassen over. Uden at priserne eksploderer fås Baleno med automatisk fartpilot og automatisk nødbremse, og den bliver også vurderet flot på crashtest, selv om den er klassens letteste bil med en egenvægt på 965 kg. Der er faktisk 70 kg lettere end den 10 cm kortere Swift (1.035 kg).

Hemmeligheden er en helt ny grundlæggende opbygning (platform), som ikke deles med andre Suzuki-modeller endnu. 

Den er mere snedig end karrosseriets visuelle design, som næppe kan opstemme andre, end Suzuki-sælgere med lang anciennitet.

Som karrosseriet er kabinen et ydmygt sted at opholde sig, men instrumenteringen tager sig godt ud, og den omfatter en centerfarveskærm, der kan vise mange informationer. 

Ud over den uovertrufne rummelighed for en bil i denne klasse, stiller Baleno med godt udstyr til stærke priser. 

De tre udstyrsniveauer hedder Comfort, Active og Exclusive. 

Cormfort er billigste variant med en prisstart på 134.990 kr. Til den pris får man manuel aircondition, el-ruder foran, CD-radio med Bluetooth, lækkert læderrat, LED-kørelys, sædevarme og fjernbetjent centrallås.

Acitve modellen koster 5.000 kr ekstra (fra 139.990 kr.), og her bliver automatisk nødbremse og en velfungerende aktiv fartpilot standard.

Topversionerne med Exclusive-udstyr får klimaanlæg, 7-tommers infotainment-skærm med navigation og bakkamera kendt fra Vitara og S-Cross modellerne samt nøglefri adgang og start og bixenon-lys til en prisstart på 159.990 kr.

Basis-motoren er den udmærkede Dualjet-motor på 1,2 liter, som yder 90 hk kendt fra Swift. Den motor gør ikke Beleno til en raket, men den spinner fint og har tilstrækkeligt overskud, hvis den bliver kørt ud i gearene.

En ny såkaldt mild hybrid version af samme motor, hos Suzuki kaldet Smart Hybrid Vehicle by Suzuki forkortet SHVS, som der står på forskærmen, har en kraftig starter-motor, der fungerer både som igangsætter og lader sammen med et mindre lithium batteri.

Merprisen er 5.000 kr. men forbedringen i brændstoføkonomien er også blot 1,2 km/l fra 23,8 til 25 km/l. Løsningen får dog også start/stop-funktionen til at fungerer blødere.

Topmotoren er den nye 3-cylindrede turbo kaldet Boosterjet, som blev introduceret i Vitrara sidste år. I Baleno yder den dog kun 112 hk, og vibrationerne er ikke så godt dæmpede, som i den større model.

Gearkassen har altid kun fem gear og er lidt slasket i skiftene, og undervognen er forbavsende fast, hvilket mærkes på ujævnt underlag, men den styrer fint og retningsstabiliteten mangler ikke noget.

Måske er du interesseret i...