© iStock

Ny regler banker prisen i bund: Gør et knaldtilbud inden det er for sent

De danske varebilsimportører risikerer at brænde inde med usælgelige biler, når nye EU-regler træder i kraft fra d. 1. september

10. august 2016 af Mathias Brandt

Fra 1. september er det ikke længere lovligt at sælge varebiler med Euro 5-motorer. Fra da af skal danske varebiler være udstyret med en Euro 6-motor, for at kunne godkendes og indregistreres. Dette gælder iøvrigt i hele EU.

Det betyder, at de danske varebilsforhandlere har travlt med at komme af med biler i Euro 5-klassen.

Sjov reklamevideo

Det midtjyske bilforhandler Tegllund er gået lidt utraditionelt til værks. De har lavet en video med René og Martin, to “skuespillere” af mindre overbevisende karakter. De tilbyder dig 30 % rabat hvis du handler nu, og så får du en Opel Vivaro med “Aircondition, fartpilot og blutuff”

Ifølge Thomas André fra Altomvarebiler.dk, som har været i kontakt med de danske varebilsimportører, så ser situationen dog ikke så slem ud, som man kunne frygte. 

Der er nemlig en stor efterspørgsel efter varebiler, så de danske importører har i det hele taget svært ved, at få fat i nok biler til det danske marked. Dette skyldes blandt andet, at de nye Euro 6-biler bliver dyre end de tidligere Euro 5-biler, og at den europæiske regulering har været kendt længe.

Altomvarebiler.dk citerer blandt andet Opel’s pressechef Erik Morsing for, at grunden til, at Opel har fået 150 Opel Vivaro’er hjem, er den økonomiske usikkerhed i England, som har fået efterspørgslen til at gå ned. Dette frigjorde plads på produktionsbåndet til endnu en gruppe biler til Danmark. Han mener faktisk, at de kunne sælge endnu flere, hvis de bare kunne få fat på dem. 

Men som Altomvarebiler.dk også oplyser, så melder stort set alle varebilsimportører om biler på lager, så du kan stadig nå at gøre en god handle, fordi er disse biler ikke indregistreret inden 1. september, så er de ikke ret meget værd i EU. 

Hvad er Euro 5 og 6 egentligt?

Hvis du sidder og undre dig over betegnelsen Euro 5 og 6, så handler det om, at EU har sat nogle udledningsstandarder for personbiler og varebiler. Dette er gjort for at nedbringe udledningen af CO2 og andre skadelige partikler.

I EU står vare- og lastbiler for 20% af den samlede udledning, til sammenligning udleder personbilerne “kun” for 15 %. Alt dette gøres for at mindske udledningen af CO2.

Måske er du interesseret i...