Fronten synes inspireret af Infiniti G35 mens profilen ligner Saab 9-3.

Ny Legacy i New York

Subaru viser den helt nye generation Legacy

1. oktober 2009 af Carsten Nymann

Femte generation Legacy er vokset på alle ledder for at øge kabinens rummelighed, da netop denne har været et af kritikpunkterne ved den nuværende model.

Legacy V er ni cm bredere, otte cm højere og 3,5 cm længere end forgængeren, og da akselafstanden er vokset med hele otte cm er udhængene samlet set fem cm kortere fordelt på for- og bagende.

Der er skruet op for de kantede former


Transformationen skulle gerne give betragteligt bedre plads på bagperronen, således at Subaru's familiebil nu også tiltaler andre familier end dem, hvor fatter er bilentusiast nok til at negligere ungernes manglende benplads.

Men entusiasterne er naturligvis heller ikke glemt, for Subaru holder som forventet fast i formlen med permanent firehjulstræk og boxermotor.

Indtil videre har japanerne offentliggjort info om tre motorer.

En firecylindret, 2,5-liters sugemotor med 170 hk, en turboladet version med hele 265 hk samt - mest for amerikanernes skyld - den nye 3,6-liters sekscylindrede maskine fra SUV'en Tribeca med 258 hk.

Når Legacy senere på året bevæger sig mod europæiske farvande forventer vi, at den lille 2-liters sugemotor med 150 hk samt den fine boxerdiesel med 150 hk føjes til programmet.

En 180 hk version af samme boxerdiesel skulle i øvrigt også være under udvikling.

På transmissionsfronten står valget mellem den nye 6-trins, kabeltrukne manuelle gearkasse, en 5-trins automatgearkasse eller - som noget helt nyt - en trinløs CVT-gearkasse.

Sidstnævnte regner vi stærkt med er hentet hos moderkoncernen Toyota.

Ligesom i Impreza og Forester er det slut med de rammeløse ruder, men i rummelighedens navn er de smarte foldbare bagsæder fra forgængeren bibeholdt.

Interiøret ligner Impreza's - vi håber på flottere materialer.


Er man skuffet over, at den færdige bil ikke ligner den vilde konceptbil, skal man ikke høre noget herfra.

Fans kan dog trøste sig med, at den nye Legacy i det mindste ikke ligner den nye Impreza.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen