Ny højbenet mikrobil fra Suzuki

Efter et årti i graven genopstår Suzuki Ignis nu som kompakt SUV med udfordrende design. Men hvad synes I, er den funky og anderledes eller lidt for japansk-udseende til DK?

25. oktober 2016 af Daniel Bohnsen

Fra årtusindeskiftet og syv år frem solgte Suzuki den oprindelige Ignis i Danmark. Anden generation af modellen var en lille MPV-lignende bil, der faktisk kunne fås med firehjulstræk - dén opskrift bygger japanerne videre på med den nye model.

Suzuki bringer crossover-trenden ned i mikrobilsklassen med Ignis, der på trods af relativt stor frihøjde og plastskærme rundt i kanten, kun er 370 centimeter lang. Det er kun 10 centimeter længere end Volkswagen Up, hvilket gør Suzuki Ignis til den mest kompakte SUV på markedet.

For at holde prisen nede har små Suzuki'er tidligere været meget skrabet for udstyr i basisvarianterne. Det er ikke tilfældet i Ignis, der som standard kommer med alle de basale fornødenheder som aircondition, el-ruder, fjernbetjent centrallås og ratbetjent cd/radio med Bluetooth.

Vil du have mere udstyr som infotainment-system med farveskærm, bakkamera og LED-forlygter, er det også en mulighed, der dog koster ekstra, hvilket desværre også er tilfældet med sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse.

Til gengæld ser indersiden af Suzuki Ignis ved første øjekast lige så frisk ud som ydersiden, og med en højde på 1,6 meter kan man forvente god plads til strithåret.

Ignis bygger på samme platform som den nye Baleno og fås derfor med samme 90 hestes 1,2 liters Dualjet benzinmotor. I Ignis bliver der ligesom Baleno også mulighed for det, Suzuki kalder "mild hybrid". 

I hybridversionen får den firecylindrede benzinmotor hjælp fra en elmotor under  igangsætning og acceleration. Energi opsamles ved nedbremsning og lagres som elektricitet i et lithium-ion batteri. Det skulle sænke forbruget fra 21,7 km/l til 23,3 km/l.

Ignis sælges som standard med forhjulstræk, men i modsætning til Baleno vil den også kunne fås med træk på alle fire hjul. Firhjulstrækket er af viskosetypen, hvilket vil sige, at baghjulene automatisk hjælper til, når der er brug for det - smart hvis man har et begrænset kørselsbehov uden for asfaltvejene.

Der foreligger endnu ingen priser på den nye Suzuki Ignis, som forventes at komme til Danmark i marts 2017.

Måske er du interesseret i...