Fenris
Fenris

Ulven Fenris stammer fra den nordiske mytologi. Den er så kraftfuld og stærk, at kun guderne kan tæmme den. Modellen her på billedet er en foreløbig prototype til tekniske tests.

© Büro Jantzen

Ny dansk elmotorcykel går over 300 km/t – vi har interviewet bagmændene

Fenris Motorcycles har en ambitiøs plan: I 2019 skal der en danskbygget el-motorcykel på markedet med præstationer som en moderne superbike.

30. november 2016 af Steen Bachmann

For en iværksætter lyder det som en kamikaze-agtig plan at lave sit eget motorcykelmærke, når konkurrenterne har 100 års erfaring og milliardomsætninger. Men sådan ser folkene bag det nystartede danske motorcykelmærke Fenris ikke på det.

- Industrien er ved at nulstille sig selv. For biler og motorcykler sker der det samme nu som i slutningen af 1800-tallet. Vi står foran en helt ny tid. De, der laver lovgivning, kontakter os, fordi der ikke er andre, der har erfaringer med elmotorcykler, og bilindustrien og koncerner som Honda kontakter os, fordi vi har fem års erfaring. Det er der ikke andre, der har, siger CEO fra Fenris Motorcycles, Jesper Vind, der byggede sin første motorcykel som otteårig.

Jesper Vind har kørt på benzinmotorcykler lige så længe, som han har kørt på cykel. Han er i spidsen for den danske virksomhed Fenris Motorcycles, der er med helt fremme i el-revolutionen.

© Büro Jantzen

Momentet er der altid

Ambitionen er at bygge en eldreven superbike med en rækkevidde på 250-300 km ved normal kørsel og en 0-100-tid på under tre sekunder. Den serielle udvikling starter i 2017, og planen er, at den første Fenris skal på markedet i 2019.

Prisniveauet er endnu ikke fastsat, men der skal hyres op mod 20 ingeniører og designere de næste måneder. På grund af den måde, Fenris er konstrueret på, vil man kunne lave andre typer af motorcykler uden konstruktionsmæssige ændringer - det kan man ikke med traditionelle MC'ere.

Kommer der en touring-model, så man kan køre til Garda-søen?

– Der er ikke noget teknisk i vejen for at lave en touring-model til to personer med bagage, men i første omgang satser vi ikke på langture. El-drift egner sig bedst til performance-motorcykler, fortæller chefingeniør Bjarni Freyr Guðmundsson.

Fenris har et egenudviklet chassis i aluminium med en fast svingarm, der går vandret ud til forhjulet i stedet for en traditionel forgaffel. Endvidere er her drive-by-wire-teknologi, hvor al input fra føreren overføres til motorcyklen elektronisk.

Chefingeniør Bjarni Freyr Guðmundsson fortæller om den første prototype af den nye danske elmotorcykel, som der testes og udvikles intensivt på.

© Büro Jantzen

Hvad med fordommene mod eldrevne motorcykler? Jeg testede den californiske Zero i sommeren 2014, og den er næsten lydløs. Det var der mange mc-folk på Bil Magasinets Facebook-side, der var bestyrtede over?

– Jeg kommer selv fra benzinmotorcykler og forstår frygten. Det kommer helt nede fra lillehjernen af, fordi det er noget, vi ikke kender. Men elmotorcykler er en headturner, og vores er ikke lydløs. Den har fire gange så meget power som en Zero, og skriger, når man giver gas!, siger Jesper Vind.

Garia-bagmand er med

Ved lanceringen af det nye mærke i København sidste uge blev der annonceret en ny mand i projektet. Anders Lynge, der aktuelt arbejder på at udvikle en Mercedes-Benz udgave af danske golfbil Garia, skal hjælpe med processen fra koncept til færdigt produkt.

– Det er det samme som med elbiler. Dem var folk også skeptiske overfor, men når de så prøver en Tesla, falder femøren. Når vi får finjusteret Fenris, vil den kunne matche en benzinmotorcykel 100 procent. Her er så meget moment, at man kan få ultimativ performance, ligesom man vil have det, siger Anders Lynge. 

Ingeniør Anders Lynge (i midten) har værdifuld erfaring med at få et nykonstrueret køretøj godkendt af myndighederne. Han er netop kommet med i teamet bag Fenris.

© Büro Jantzen

Alt er muligt med en elmotorcykel

Fenris Motorcycles har deltaget i udviklingen af en ny elmotor med en vægt på 11 kg. Med en forventet køreklar vægt på 180 kg og en motorkraft, der svarer til 200 hk, bliver Fenris ifølge Jesper Vind hurtigere end de største benzindrevne motorcykler fra de etablerede motorcykelmærker.

En af fordelene ved en digital tilgang til konstruktion af en motorcykel er, at alle døre står åbne. Man kan indstille ridehøjde, tyngdepunkt, ESC-system og traction control via en app, men her er også andre muligheder. 

For eksempel en hjelm med headup-display. Her vil Fenris app'en vide, hvor man er og vise ideallinjen på vejen eller banen, uanset om det er på Autobahn eller Ring Djursland. Det vil også være muligt at få tips til en mere effektiv kørestil eller til at finde tiendedele af sekunder på yndlingsbanen- eller strækningen.

Med 250 Nm moment fra motoren og 750 Nm på baghjulet på grund af en 1:3-gearing er en effektiv traction control altafgørende. 

Den skal kunne indstilles til førerens erfaringsniveau, så det for eksempel vil være muligt at låne motorcyklen ud til en begynder, og det skal også være muligt at køre gennem en regnbyge uden at risikere at miste vejgreb.

– Der er ingen begrænsninger, og det er en af de ting, vi som startup-virksomhed skal være varsomme med. Alt er muligt, men i første omgang må vi fokusere på at få en gadeudgave klar, siger Jesper Vind.

Planen er en lancering i 2019 på det vigtige amerikanske marked. 

Vi følger sagen og har forlangt en prøvetur, lige så snart der er en Fenris på hjul!

Mere

Måske er du interesseret i...