Seat Ateca 1,4 TSI og Peugeot 3008 1,2 THP
Seat Ateca 1,4 TSI og Peugeot 3008 1,2 THP

Seat Ateca og Peugeot 3008 fås begge med både benzin- og dieselmotorer. Udviklingen tyder på, at næste generation af SUV'erne primært vil kunne fås med benzinmotorer.

© Søren Juul

Nu skal du køre 50.000 km om året før diesel betaler sig

Tommelfingerreglen med 20.000 km om året var dengang. I dag skal du køre mere end dobbelt så langt før diesel er bedst, viser analyse. Diesel er på vej ud.

1. juli 2017 af Steen Bachmann

Diesel er en selvfølge for landevejens folk og andre med stort kørselsbehov, men sådan bliver det ikke ved med at være. 

Det viser en undersøgelse fra et af Danmarks største leasingselskaber, ALD Automotive.

Den primære årsag er, at flere bilimportører nu sænker priserne markant på benzinbilerne.

- Bilfabrikkerne har set skriften på væggen. I dag vil de sælge benzinbiler, og vi ser nu, at vi får tilbud på benzindrevne biler, som vi slet ikke fik før. Det kommer bilisterne til gode, og det vil i høj grad påvirke deres valg, siger Michael Jensen, Commercial Director i ALD Automotive.

Insignia går 25 pct. længere på literen

En populær firmabil som Opel Insignia kører nu op til 25 procent længere på literen med benzinmotor – også i virkelighedens verden. I en ny Insignia skal man nu ifølge ALD helt op på at køre 60.000 km om året eller mere, før diesel er billigere end benzin. Det er mere end dobbelt så langt i forhold til tidligere.

Benzin op til 60.000 km

ALD Automotive har også sammenlignet økonomien ved en af de populære firmabiler, Volkswagen Passat, med henholdsvis benzin- og dieselmotor. Det viser sig, at man nu skal køre op til 40.000 km om året, før diesel er billigst.

Hvad betyder det for private bilkøbere, at grænsen for hvornår diesel betaler sig for en firmabil er rykket så langt op?

- Som udgangspunkt har det samme effekt for den private forbruger som for firmabilisten. Mange private skal nu også til at genoverveje, om diesel er den billigste løsning, eller om benzinbiler alt i alt er billigst – det vi også kalder Total Cost of Ownership (TCO), siger Michael Jensen fra ALD.

Seat Ateca 1,4 TSI og Peugeot 3008 1,2 THP
Seat Ateca 1,4 TSI og Peugeot 3008 1,2 THP © Søren Juul

Myter betyder utroligt meget i bilernes verden. Hvordan forklarer du en kunde, at en 1-liters motor fungerer fint i en kæmpe Mondeo stationcar?

- Da diesel blev introduceret og blev populære for 15 år siden, krævede det også en del story-telling om bedre moment, lavere støj og så videre, fordi mange havde den opfattelse, at dieselbiler larmede. Med de nye højtydende turbo-benzinmotorer vil bilisterne opleve meget lidt støj og masser af moment, så bortset fra at det er blevet ”lidt kedeligere”, og man mangler den søde musik fra seks cylindre, får man faktisk en god køreoplevelse. Men ligesom ved dieselmotoren dengang kræver det, at man prøver de nye benzinbiler og oplever, at de nemt kører 130 km/t og har masser af overskud ved motorvejskørsel.

Brugt benzin- eller dieselbil?

Hvis man kører 25.000 km om året og vil købe en tre år gammel Insignia eller Passat hos ALD Car Market med henblik på at beholde den et par år - skal den så være med diesel- eller benzin?!

- Har man besluttet sig for en brugt bil, er der er ikke mange tre år gamle benziner i businessklassen til salg, så her skal man ikke være bange for at købe en tre år gammel diesel. Tilsvarende vil der vil altid være efterspørgsel efter dieselbiler, også i Danmark. Når vi taler benzin mod diesel, så gælder det udelukkende nye modeller, hvor den moderne benzinteknologi efterhånden har bragt effektiviteten op på niveau med diesel. Sådan var det ikke for tre-fire år siden.

Måske er du interesseret i...