Nu kører Golf også på brint

Volkswagen lover en rækkevidde på 500 km og fartressourcer som en 1,4-liters turbomotor

1. december 2014 af Bil Magasinet

Volkswagen Golf Variant HyMotion demonstrerer, hvordan brændselscelleteknologi kan integreres i en masseproduceret bil. Det var ud fra denne præmis, at Volkswagen byggede en flåde af prototyper baseret på den amerikanske version af Passat. De var udstyret med samme komponenter, som er at finde i Golf Variant HyMotion, og prototyperne har det sidste års tid kørt mange testkilometer i Californien.

Brændselscelle-teknologien blev udviklet af Volkswagen-koncernens udviklingsafdeling for elektriske drivlinjer i Tyskland. Den 100 kW stærke elmotor og den et-trins gearkasse i Golf Variant HyMotion stammer fra e-Golf. Motoren yder 100 kW og er placeret i motorrummet sammen med brændselscelle-enhederne, kølingssystemet og en omformer, der regulerer strømmen mellem elmotor, brændselscellerne og en kompressor. Sidstnævnte sikrer, at ilt fra den omgivende luft ledes ind til brændselscellerne, hvor det blandes med brint og producerer elektrisk energi med rent vand som eneste form for ”udstødning”.

Læs også: Test af VW Golf

Brinten er lagret sikkert i fire high-tech tanke lavet i kulfiber, der er placeret under gulvet - to foran og to bag ved bagakslen. Tilsammen giver de fire tanke en rækkevidde på 500 km, og en opfyldning af tankene tager kun tre minutter. Et lithium-ion-batteri placeret over bagakslen genindvinder energi fra bremserne og udnytter denne strøm i opstartsfasen af brændselscellerne og genererer samtidig et boost ved acceleration. Den forhjulstrukne Golf Variant HyMotion når 100 km/t på 10,0 sek.

Volkswagen Golf fås i dag med el-, gas-, diesel-, benzin- og plug-in-hybridmotorer. Der er ingen oplysninger om planer for en serieproduceret udgave.

Måske er du interesseret i...