Nej, det er ikke en Alfa: Her er Kia's nye baghjulstrukne missil

Kia går med ny sportslig model direkte i kødet på Alfa Romeo Giulia og BMW 4-serie. Den sydkoreanske hidsigprop lander allerede i Europa sidst på året.

9. januar 2017 af Bil Magasinet

Biludstillingen i Detroit, der netop har slået dørene op, domineres ofte af introduktioner fra de amerikanske bilkoncerner. Men nu har Kia Motors America stjålet rampelyset med verdenspremieren på den helt nye Kia Stinger.

Den 5-personers sportssedan bliver koncernens højest ydende bil nogensinde, og den sydkoreanske bilproducent håber, den kommer til at redefinere et segment, der i øjeblikket udgøres af europæiske bilproducenter. 

Tyske specialister står bag

Stinger vil kunne fås med flere forskellige kombinationer af motorer og gearkasser samt et stort udbud af luksusudstyr.

- I forhold til tidligere modeller fra Kia er Stinger en virkelig drømmebil for os, og i dag her i Detroit bliver drømmen til virkelighed efter års anstrengelser og hårdt arbejde fra en passioneret gruppe af designere, ingeniører og ledere rundt om i verden, udtalte Orth Hedrick, som er vicepræsident for produktionsplanlægningen hos Kia Motors America.

Den helt nye Kia Stinger er en direkte videreudvikling af konceptbilen GT fra 2011, og bilen er designet under ledelse af Peter Schreyer, der blandt andet stod bag den første Audi TT, som i dag er chefdesigner hos Kia Motors.

Udviklingen af bilens kørekomfort og køreegenskaber er foregået under ledelse af Albert Biermann, der tidligere var chef for BMW's M-afdeling, som nu er chef for Kia's High Performance-afdeling.

En relativt lang akselafstand skal sikre god benplads både foran og bagi, mens den lave siddepositionen skal sikre god loftshøjde både ved for- og bagsæderne.

En seriøs sludder for en sladder

Design er et helt nyt kapitel i Kia's historie. Her kan du se, hvordan det bliver beskrevet i den netop udsendte pressemeddelelse:

"Fra den elegante front langs de graciøse sider og op til den kraftfulde bagende udstråler Stinger muskuløs selvsikkerhed. Nøglen til bilens fremtoning på vejen er proportionerne med baghjulstræk, en lang motorhjelm og kort overhæng foran, en forlænget akselafstand, som giver en rummelig kabine, og et kort overhæng med stærke skuldre bagpå. Stingers fremtoning og visuelle balance er udviklet til at give bilen et touch af elegance og atletisk dynamik i stedet for drengenes drøm om en aggressiv racerbil.

Den brede sporvidde forrest og bagest og de tilbagetrukne konturer langs dørene forstærker den visuelle styrke ved Stingers skulderlinje og bilens fastback-silhuet. Andre rent funktionelle elementer i det udvendige design som fx luftindtagene foran, lameller på hjulkasserne, plan undervogn og integreret diffusor bagpå bidrager til bilens aerodynamiske effektivitet. Bagpanelet omfatter fire ovale afgangsrør. Kia's ”tiger nose”-signaturkølergrill har en elegant placering mellem de avancerede LED-forlygter."

Ja, der bliver ikke sparet på superlativerne, men umiddelbart har koreanerne da også noget at have det i. Stinger er afgjort en af de mest vellykkede modeller, der er sluppet videre fra tegnebrættet til virkeligheden.

Den lave kabine med den stejle forrude og baggrundsbelysning er rykket bagud i bilen, hvilket giver en silhuet, der lover fart.

Større og mere rummelig end konkurrenterne

Fokus for Albert Biermann har været at sikre, at Stinger blev en bil, hvor køreoplevelsen bag rattet lever op til bilens design:

- Efter min mening er Stinger noget helt særligt for Kia-mærket, for ingen forventer sådan en bil – ikke bare dens udseende, men også dens køreegenskaber. Den er en helt ny oplevelse, lyder det fra Biermann i pressemeddelelsen.

I produktionen af Stinger skulle der være fokus på fremstillingen af karrosseriet, og ingeniørerne har kigget grundigt på konkurrenterne. Med en akselafstand på 2.905 mm har Stinger længere akselafstand end Audi A4, BMW 4 Gran Coupé og endda Mercedes CLS. 

Bilen er også længere (4.839 mm) og bredere (1.800 mm) end de øvrige biler i segmentet, hvilket giver mulighed for en særdeles rummelig kabine. Bagagerummet i Stinger er også større end i mange af konkurrenterne, og det skulle have rigeligt plads til store kufferter eller golftasker.

Kia Stinger er udstyret med 2. generation af den 8-trins automatiske gearkasse til baghjulstræk. Stinger kan som den første af Kia's sedanmodeller fås med baghjulstræk eller firehjulstræk.

Som noget nyt hos KIA kan føreren ændre bilens støddæmpning og køreegenskaber via en elektronisk reguleret undervogn kaldet Dynamic Stability Damping Control. Afhængigt af vejforholdene og kørestilen kan Stinger indstilles til at køre mere adræt gennem sving, hvor systemet gør de forreste støddæmpere blødere og de bageste hårdere. Omvendt forbedres stabiliteten ved høje hastigheder, når systemet gør de forreste støddæmpere hårdere og de bageste blødere. Systemet reguleres ved hjælp af de fem køreprogrammer; Personal, Eco, Sport, Comfort og Smart.

Dynamisk drivlinje

Der kan vælges mellem to turbomotorer, der er placeret langt tilbage under den lange, skulpturelle motorhjelm.

Begge motorer er stadig under udvikling, men den 2,0-liters 4-cylindrede Theta II-motor med turbo forventes at yde 255 hk ved ca. 6.200 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 353 Nm er til rådighed fra 1.400-4.000 omdr./min.

Præstationerne kan blive endnu voldsommere med den 3,3-liters V6 Lambda II-motor med dobbelt turbolader, som forventes at yde 365 hk ved ca. 6.000 omdr./min. og et drejningsmoment på 510 Nm fra 1.300-4.500. 

Kia har en målsætning om acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,1 sek. og en tophastighed på 269 km/t med V6-motoren.

Midterkonsollen er opdelt i to områder: Betjeningselementerne til infotainmentsystemet er placeret ved siden af den store touchscreen i farver, mens betjeningselementerne til klima- og ventilationsanlæg er placeret nedenunder.

Avanceret teknologi & komfort

Komfort skal være en del af Kia's DNA, og Stinger her spiller Stinger en vigtig rolle. En række avancerede førerassistentsystemer skal sikre en forbedret køreoplevelse.

En nyhed hos Kia er det nye træthedsregistreringssystem, som hjælper med til at forhindre førere i at køre, når de er trætte eller distraherede. Systemet overvåger en række input fra bilen og føreren, og hvis det registrerer, at førerens opmærksomhed er blevet markant reduceret, afgiver det en advarselslyd, og en advarsel vises i instrumentenheden.

Nødbremse med fodgængerregistrering kan registrere en potentiel kollision med et andet køretøj eller en fodgænger og om nødvendigt bremse bilen til stilstand. 

Den adaptive fartpilot sikrer hastigheden og afstanden mellem Stinger og et forankørende køretøj, og systemet kan bremse bilen helt til stilstand i tæt trafik, mens vognbaneassistenten aktivt overvåger bilens vognbane og advarer føreren med en advarselslyd og styreindgreb for at holde bilens position.

Kia Stinger kommer til salg i Europa i 4. kvartal 2017.

Måske er du interesseret i...