McLaren 720S

© McLaren Automotive

McLaren: Glem alt om en SUV fra os, men vi arbejder på en elbil

Hvad fremtiden bringer for det britiske sportsvognsmærke? Vi tager en snak med kommunikationschefen om alt fra V8-motorer til elbiler.

7. juni 2017 af Søren Juul

Bil Magasinet møder McLarens globale kommunikationschef Wayne Bruce til den dynamiske præsentationen af McLaren 720S i Rom.

Vil McLaren Automotive fremover blive et mere sportsligt eller et mindre sportsligt brand?

"Da vi fik etableret de tre produktlinjer for et år siden på biludstillingen i Geneve, var formålet at skabe en skabelon for fremtiden. Så hvis vi ses igen om ti år, snakker vi stadig om McLaren Sports Series, Super Series og Ultimate Series biler. Vi vil stadig lave sportsvogne – og KUN sportsvogne - og det i et miks af biler, som er begrænset af hvor mange vi kan nå at lave på et år og biler, som kun laves i et begrænset antal. Det bliver et miks af gadebiler, gadebiler skabt til banekørsel men med nummerplader på og rene banebiler."  

Wayne Bruce er gammel motorjournalist på Car Magazine. I dag er en chef for McLaren Automotive's kommunikationsafdeling. 

© McLaren Automotive

McLaren laver kun to-dørs, to-personers sportsvogne. Kan man forestille sig andre biltyper fra McLaren?

"Ja! Projekt “BP23” bliver to-dørs, men får tre sæder. Men vi har altså ingen planer om at lave en fire-dørs McLaren, en SUV eller en lille hatchback."  

Teaserbillede af McLarens kommende "hyper-GT", som kommer på gaden i 2019 og bliver lavet i 106 eksemplarer. Det bliver den kraftigste og mest aerodynamiske McLaren nogensinde, lover fabrikken. 

© McLaren Automotive

Kan man forestille sig en “billig” McLaren, der har et skelet i aluminium i stedet for kostbar kulfiber?  

"Grundlæggende nej. Der er visse ting, der er skrevet i blod i en McLarens DNA: Den skal have en monocoque i kulfiber og den skal være håndsamlet i Woking. Vores billigste model 540C koster 128.000 britiske pund (uden afgift) og det så billig en McLaren nogensinde vil blive. Selv om vi var i stand til at bygge den billigere, vil det ikke være muligt at tjene penge på den. Vi har ikke den luksus at en stor bilkoncern som f.eks. Audi eller Fiat passer på os. Vi er alene, så alt hvad vi laver skal være profitabelt." 

Brugte McLaren 12C er på vej op i pris og fabrikken har ingen planer om at gå på kompromis med byggematerialerne, så det skal nok være sådan en model, hvis det skal være billigt at være McLaren-ejer. 

© Bil Magasinet

Med den nye 720S lancerer I en ny 4,0 liters udgave af jeres V8 biturbomotor, mens den gamle på 3,8 liter fortsætter i Sports Series modellerne. Kan man forestille sig en McLaren med en anden type motor?

"Ja, vi har meldt ud at vi arbejder på en ny forbrændingsmotor, men vi har ikke meldt ud præcis hvad den er. Men den kommer inden vores nuværende forretningsplan udløber (det gør den i 2022, red.) og vi vil fortsætte med bruge vores V8'ere efter 2022, da det er en meget effektiv konstruktion. Den har vundet “Engine of the year” kåringen fire år i træk i sin klasse. Men vi arbejder også på en ren elbil, som en anden og temmelig udfordrende opgave."  

Den nye "M840T" 4,0 liters V8 biturbo, der får præmiere i den nye McLaren 720S, hvor den yder 720 hk.  

© McLaren Automotive

Hvilke udfordringer?

"Den største udfordring er at lave en elektrisk superbil, som er ligeså så spændende at køre som f.eks. en McLaren 675 LT. Der findes fremragende elbiler med utrolig teknologi. En Tesla er afsindig hurtig. Men ingen køber en McLaren fordi de har brug for den - de køber den fordi at den giver dem et smil på læben. Det får man f.eks. af motorlyden og følelsen af, at man sidder i en let sportsvogn. En Tesla er meget tung, så dér ligger en stor udfordring. Vores CEO Mike Flewitt er dog overbevist om, at vi alle på den lange bane ender med at køre i elbiler. Ingen ved dog hvornår." 

Er fronten på den nye McLaren 720S med de karismatiske forlygter det nye “familiefjæs” på McLaren biler?

"Ikke nødvendigvis. I takt med at man bygger et brand op, vil man ikke forvirre folk. Man ønsker at blive genkendt hurtigt. Det opnår vi med de nye forlygter. Men de viser nok også, at vi er blevet mere selvsikre. Folk ser i dag en af vores biler og tænker, at dér kører en McLaren. I starten kørte folk helt op tæt på for at nærlæse hvad der mon stod på bagsmækken. Nu kører de bagved på afstand og filmer og stopper op for at snakke, når du tanker din nye 570S. Derfor har vi de nye forlygter på 720S, men det betyder ikke, at det er det ny “familieansigt” på McLarens biler."  

Den nye McLaren 720S ser vild ud. Inde bag LED-båndet til kørelys sidder en motorkøler i hver side. Det er måske/måske ikke et design vi kommer til at se på kommende McLaren-biler.  

© Bil Magasinet

Læs vores test af McLaren 720S i Bil Magasinet, der udkommer den 15. juni. 

Måske er du interesseret i...