2017 Volkswagen e-Golf
2017 Volkswagen e-Golf

Kongen af rækkevidde-angst får større batteri

Den første Volkswagen e-Golf gjorde et uheldigt indtryk i Bil Magasinets test. Nu er rækkevidden forøget. På papiret i hvert fald.

12. maj 2017 af Steen Bachmann

Volkswagen e-Golf er en fin bil for dig, der vil hurtigt, støjsvagt og komfortabelt frem i byen. Hvis det er frostvejr, og du skal længere end 50 km, har det hidtil været en bedre idé at blaffe eller tage toget, for den første e-Golf havde en kort rækkevidde.

I min test i julen 2015 var det nærmest ydmygende at trille med 90 km/t bag en lastbil, mens alle de andre biler kørte på juleferie. Under frysepunktet var rækkevidden grotesk, og man skulle hele tiden holde ind og lade. Det tog mig tre en halv time at køre 200 km.

Volkswagen har erkendt problemet og lancerer nu e-Golf med et batteri med større kapacitet. Det hæver rækkevidden til 300 km efter NEDC-normen, hvilket svarer til ca. 200 km i almindelig kørsel (rækkevidden i frostvejr kender vi ikke).

2017 Volkswagen e-Golf
2017 Volkswagen e-Golf

Batterikapaciteten er øget fra 24,2 kWh til 35,8 kWh, hvilket har forlænget rækkevidden fra 190 til nu 300 km ifølge EU-normen for elbiler.

Den er blevet kvikkere

Den nye drivline har større batteri og kraftigere elmotor, hvilket har forbedret præstationerne. Den nye elmotor yder 136 hk/290 Nm mod 115 hk/270 Nm i den første e-Golf. 

En af fordelene ved elbiler er en kvik acceleration på de første meter. e-Golf kører 0-80 km/t på 6,9 sek. og 0-100 km/t på 9,6 sek. 0-100-tiden i forgængeren var 10,4 sek.

Strømforbruget er uændret. I en 7,2 kWh-lader, som mange private brugere typisk har, tager en fuld opladning fem timer og 20 min. Med en 40 kWh hurtiglader tager det 45 minutter at lade batteriet 80 pct. e-Golf er udstyret med CCS combo 2 ladestik til DC og AC opladning.

Uanset om du køber eller leaser en e-Golf, følger der et Clever Unlimited-abonnement med en måneds gratis strøm, montering af en ladeboks på din adresse og adgang til Clevers netværk af ladestationer i Danmark, Sverige og Tyskland, med i prisen.

2017 Volkswagen e-Golf
2017 Volkswagen e-Golf


Standardudstyr omfatter Discover Pro-system, som er topmodellen i Volkswagens nye generation af infotainmentsystemer. Det har en 9,2” HD-skærm, der kan stemmestyres, berøres eller styres med bevægelser med hænderne foran skærmen. 

Udstyr omfatter også aktiv fartpilot, opvarmet forrude, varmepumpe, multifunktionslæderrat og 16” alu. 

2017 Volkswagen e-Golf
2017 Volkswagen e-Golf

Udenpå kendes den faceliftede e-Golf på ny front med C-formede LED-kørelys. Nyt er også LED-for- og baglygter, og en blå linje i kølergrillen og LED-forlygterne.

Den første e-Golf kom i 2014 og kostede 285.900 kr. Det var uden registreringafgift. Siden har et flertal i Folketinget standset salget af elbiler med registreringsafgifter, som fornylig er ændret i et forsøg på at genstarte salget. 

Med 20 pct. registreringsafgift og et nyt fradrag for mindre elbiler fås e-Golf nu fra 305.996 kr.


Måske er du interesseret i...