Ford Mondeo Vignale & Renault Talisman
Ford Mondeo Vignale & Renault Talisman © Søren Juul

Joachim B. Olsen: Løsningen er at fjerne registreringsafgiften

Der er endnu en justering af bilafgifterne på vej med lukningen af det såkaldte skattehul for leasing. Joachim B. Olsen forklarer Bil Magasinet, hvorfor det ville være meget smartere helt at fjerne afgifter på biler.

27. juni 2017 af Steen Bachmann


Det syder igen i autobranchen, hvor man aldrig ved, hvilke konsekvenser lovgivernes handlinger får i morgen. 

Bilforhandlere og -købere holder et vågent øje med bilafgifterne, og især private bilkøbere følger med. En eventuel afgiftsnedsættelse har stor betydning for dem, der skal have ny bil, og private bilkøbere er jo i forvejen de eneste, der betaler fuld afgift på biler.  

Hvad sker der i efteråret?

Bliver bilafgifterne sat ned i forbindelse med efterårets finanslovsforhandlinger? Kommer der en stramning af leasingreglerne? Og vil moderne sikkerhedsudstyr langt om længe blive fritaget for afgifter? Bil Magasinet har spurgt en aktør med insider-viden.

Finans-, skatte-, erhvervs- og it-ordfører Joachim B. Olsen repræsenterer både regeringen og Liberal Alliance, så han er en af dem, der har fingrene i klejnekassen hvad angår efterårets forhandlinger.

Hvordan ville bilafgifterne se ud, hvis Liberal Alliance skulle bestemme?

- Så ville registreringsafgiften blive afskaffet. Det vil være fornuftigt af flere årsager: Det er en skat på aktivitet, beskæftigelse og mobilitet, der krone for krone hæmmer økonomien og danskernes frihed. Selv med 150 pct. afgift er det en af de mest forvridende afgifter, vi har. Dens størrelse står ikke i et fornuftigt forhold til den skade og de omkostninger, som biler pålægger samfundet. Politisk set er det at have en afgift på den type forbrug grundlæggende forkert. Biler skaber frihed og mobilitet, og er en nødvendighed for mange. Det at have en bil er helt almindeligt forbrug, som øger borgernes velfærd, siger Joachim B. Olsen til Bil Magasinet.

Hvor skal pengene så komme fra?

- Med de reformer, som er vedtaget de seneste år, har vi et økonomisk råderum på 35 mia. kr. frem til 2025. De penge skal komme alle danskere til gode. Også dem, der har brug for en bil.

Renault Talisman DCi 160 EDC

Renault Talisman med 1,6-liters dieselmotor og automatgear kører op til 22,7 km/l og har fået topkarakter i sikkerhed af Euro NCAP. I Sverige, hvor der pålægges moms, men ikke registreringsafgift på biler, koster den 241.000 danske kr. I Danmark koster samme bil 489.900 kr.

© Søren Juul

I Børsen i går forudså du, at registreringsafgiften vil falde inden for den nuværende valgperiode, altså inden for to år. Hvad vil du sige til dem, der overvejer at købe ny bil i dag?

- Børsen spurgte mig, fordi en undersøgelse blandt blå bloks vælgere viser, at der er flertal for en afgiftssænkning. Jeg sagde til Børsen, at jeg er forhåbningsfuld med hensyn til, om afgifterne falder inden for to år. Til dem, der overvejer at købe ny bil i dag, vil jeg sige: Hvis du har brug for en ny bil, så anskaf én. Jeg kan ikke lide præmissen med, at det går ud over nogen, hvis eller når vi sænker afgifterne. På den lange bane vil alle vinde på en sænkning eller fjernelse af registreringsafgiften. Og som reglerne er nu, er de private bilkøbere jo i forvejen de eneste, der betaler fuld afgift på deres biler. Vi skal arbejde mod helt at fjerne afgiften.

Biler er en politisk kampplads

Du har været med til at indføre, fjerne, hæve og sænke alle mulige typer afgifter, men ingen, der er så politisk ømtålelige som registreringsafgiften. Hvad sker der?

- Jeg har også svært ved at forstå, at en registreringsafgift på biler skal være en politisk kampplads. Det er svært at se, hvorfor et parti som Socialdemokraterne er imod, at lønmodtagere kan købe en god og sikker bil. Ser vi på de økonomiske argumenter, bliver det endnu sværere at forstå meningen. Der må være et vist rationale i at opkræve en afgift. For hver 100 kr., man sænker registreringsafgiften, kommer de 70 kr. igen. Det vidner om et stort velfærdstab.

Ford Mondeo 2,0 TDCI Titanium aut.

Ford Mondeo med den store 2-liters diesel, 210 hk og automatgear (dobbeltkobling) kører op til 20,8 km/l og koster 527.600 kr. i Danmark. Aktiv fartpilot med bremsefunktion, der selv holder afstand til bilen foran, koster 17.850 kr.

I Sverige koster samme bil inklusive sikkerhedspakke med aktiv fartpilot og intelligente LED-forlygter 254.000 danske kr.

© Søren Juul

Når registreringsafgiften sænkes, går der ikke fem minutter, før der bliver råbt op om ’Porsche-reform’ og ’nu skal de rige have billigere biler’. Hvad siger du til det?

- Jeg har det sådan, at hvis man har gjort det godt eller har en virksomhed med succes, og så vælger at prioritere sin privatøkonomi ved for eksempel at købe en Porsche, jamen, det må folk da selv om. Det at sænke registreringsafgiften vil betyde, at almindelige borgere vil kunne købe almindelige biler ligesom i Sverige og Tyskland.

Klumme: Så nemt håndteres registrering af biler i Sverige

Hvad med sikkerhedsudstyr?

Sikkerhed i biler er et emne, som let drukner i debatten om afgifter. Kan vi ikke blive enige om at få fjernet enhver form for afgift på udstyr, som gør biler mere sikre?

- Der er mange, der ønsker en omlægning eller justering af bilafgifterne, men vi synes, afgifterne helt skal væk. Men spørgsmålet om måden, vi opkræver bilafgifterne på, er også i spil. Som det er nu skader det os alle sammen med mindre sikre biler og mindre miljøvenlige biler, end vi ellers ville have haft. Med et fradrag på sikkerhedsudstyr vil registreringsafgiften stadig være uproportionel med de omkostninger, bilkørsel har for samfundet. Det er en urimelig afgift. Den skal helt væk. 

Skatteministeriet bekræfter over for Bil Magasinet, at ministeren inden for kort tid vil indkalde Folketingets partier til forhandlinger om en justering af Registreringsafgiftsloven.

Afgifts-cirkus april 2017: Nye elbilafgifter vil ikke gøre en hujende fis til forskel

Måske er du interesseret i...