© bilmagasinet.dk

Jan Magnussen skal køre 24 timer på Nürburgring

Utroligt: Jan må stille op i 4-timers løb for at blive godkendt til 24-timers løbet i Det grønne Helvede

27. april 2012 af Bil Magasinet

Jan Magnussen har som eneste racerkører i verden kørt i en bil fra hver eneste topserie i motorsport og har fire Le Mans GT-sejre på sit CV. På trods af det kan han ikke få lov til at deltage i 24-timers løbet på den gamle Nürburgring den 19.-20. maj uden forudgående racererfaring med banen.

Jan sætter fantastisk rekord i den amerikanske Le Mans-serie

Hans erfaring stammer fra udviklingsarbejde og rekordforsøg for Corvettes udviklingsafdeling for gadebiler, og det tæller ikke nok til at få tilladelse til at deltage i 24-timers løbet. Derfor skal Jan lørdag den 28. april deltage i et 4-timers løb på banen i en Callaway Corvette i GT-klassen for Haribo Racing Team sammen med engelske Richard Westbrook og amerikanske Tommy Milner.

© bilmagasinet.dk

”Jeg glæder mig fantastisk meget. Jeg har mange gange drømt om, at køre ræs på den bane og nu skal det endelig lykkes. Selvom jeg har kørt i mange år og på alle tænkelige baner, så mangler jeg den her og jeg glæder mig virkelig meget. Jeg har kørt masser af omgange i gade-Corvetter for udviklingsafdelingen på banen og har også lavet rekorder for dem, men det bliver en helt ny oplevelse i en racerbil. Det bliver en helt anderledes omgang. I gadebilen letter man flere gange på en omgang, men med den downforce, der er i racerudgaven, tror jeg ikke, man kommer til at lette nogle steder, men jeg er ikke sikker på, at det gør omgangen mindre skræmmende…," siger Jan.

"Jeg ved ikke, hvor meget jeg skal forvente af den kommende weekend. Den er mere tænkt som forberedelse til 24 timers løb og da vi er tre - måske fire - kørere, der skal dele bilen, så bliver det ikke mange omgange vi får hver. Men selvfølgelig er vi der for at yde vores bedste. På den bane må man frem for alt ikke lade det være op til held, om man klarer sig godt. Man skal tænke sig om, samtidig med at man presser på. Man kan ikke lulle sig igennem på den bane, men man skal samtidig være meget opmærksom på omgivelserne med de mange biler på banen”.

© bilmagasinet.dk

Det skrev vi om Jans omgangsrekord på 'Ringen
I 2005 fulgte Bil Magasinet Jan Magnussen i en hektisk uge, hvor han vandt Le Mans om søndagen i en Corvette C6.R,, satte omgangsrekord på Nürburgring om torsdagen i en Corvette Z06 gadebil og vandt en afdeling af DTC i en Toyota Corolla på Sturup-banen den efterfølgende søndag. Om Jans kalender for torsdag 23. juni 2005 skrev vi: 

Ankomsten
Torsdag morgen, Sydtyskland. General Motors har i al diskretion lejet den legendariske tyske Nürburgring-bane i en time mellem kl. syv og otte om morgenen.

Temperaturen er mere behagelig end på Le Mans, og banen er øde bortset fra et par spionfotografer, der er tidligt oppe. Der skal mere end en mørkeblå Corvette til at ophidse dem - de genkender den, det er Z06-udgaven, den brutale ´Vette med 500 hk. Hvad de ikke ved er, at det er Jan Magnussen, der sidder bag rattet. Målet er at slå Walther Rörhls omgangstid i Porsche GT3 RS - den er på 7:43,0 minutter for den 20,8 kilometer stærkt kuperede bane med 73 sving. Rekorden er sat 2004 i en ­standardudgave af Porschen (der var bilen, der vandt Bil Magasinets Handling Day 2004).

Banen og bilen
“Gade-Corvetten har nærmest ingen vejgreb i forhold til min racer, der har en stor hækspoiler. Til gengæld har Z06 næsten lige så mange hestekræfter og er næsten lige så hurtig som min racer på Le Mans. Begrænseren på Z06 sætter først ind ved 7.000 o/min, og den har jo over 500 heste. Den er hurtig. Til rekordforsøget kørte jeg to gange to omgange på tid med én langsom omgang indimellem for bilens og min skyld. Jeg kunne ikke have kørt én omgang mere. Jeg ville heller ikke bryde mig om at køre én eneste meter mere med mig selv bag rattet med dén fart... ,” siger Jan.

Fotoet, hvor Corvetten letter
“Fotoet er taget på Flugplatz. Jeg kører 240-250 km/t med fuld gas i fjerde gear, og bilen hopper faktisk to gange: Efter første hop lander den så hårdt, at den letter igen, som du kan se på det nste billede. Da den lander anden gang, skal jeg skarpt til højre med det samme. Bilen er en gadebil i standardopsætning - havde det været min racer, ville den næsten ikke forlade asfalten. På Nürburgring når gadebilen 295 km/t på langsiden i femte gear (sjette gear er et overgear for at spare benzin)."

"På Nürburgring er der ingen afkørselsarealer som på andre baner. Du ­bliver bare nødt til at blive på vejen. Når man er halvvejs rundt på de 20 kilometer, tænker man derfor, at det var da godt, for nu er der kun halvt så mange steder tilbage, man risikerer at køre af banen."

© bilmagasinet.dk

© bilmagasinet.dk

© bilmagasinet.dk

Jan kørte en omgang på 7:42,9 og slog dermed Porsche 911 GT3 RS med 0,1 sekunder.

 

Måske er du interesseret i...