Interview: Her viser Henrik Fisker sit helt nye V10-monster

Vi har taget en snak med Henrik Fisker, som om tre uger leverer en VLF Force 1 til den første kunde. Se bilen her.

15. maj 2017 af Steen Bachmann

53-årige Henrik Fisker stammer fra Nordsjælland og er bildesigner af profession. Udover de brølende sportsvogne hos mærket VLF Automotive beskæftiger han sig med at udvikle og finansiere biler fra det nye elbilmærke Fisker Inc.

Hvad går du og roder med?

- Det meste af min tid bruger jeg på Fisker Inc. og udviklingen af Fisker EMotion. Vi solgte designet af hybridbilen Fisker Karma og fabrikken til kineserne, men jeg har forhandlet mit navn og logo tilbage. Jeg ejer det i 24 lande og har samlet et lille team. Vores første bil EMotion bliver baseret på en struktur af kulfiber, aluminium og kompositmaterialer og får en mere rummelig kabine end den nærmeste konkurrent. Den får et batteri med væsentlig længere rækkevidde end Tesla. På længere sigt vil vi også skabe en spirituel efterfølger til Fisker Karma.

Hvad er tidshorisonten for EMotion?

- Det fortæller vi, når vi viser den for første gang i august.

Hvad bliver rækkevidden?

- Vores udgangspunkt var 400 miles, altså 640 km, men den vil komme over 700 km på en opladning.

Hvordan går det med dit andet bilmærke?

- Det går efter planen. For et par år siden mødte jeg tilfældigivs Bob Lutz, der har været i branchen i mere end 60 år og har arbejdet for alle de store koncerner. Han sagde: Jeg er 80 år og har prøvet alt. Det eneste, jeg har lyst til, er at lave fede biler. De skal have store motorer, de skal være sjove at køre i, og jeg er ligeglad med, om vi kun bygger tre. Hvis der er ti, der vil købe dem, er det fint, og er der 50, bygger vi 50, men det bliver aldrig til mere end et par hundrede biler. Så stiftede Bob, entrepenøren Gilbert Villarreal og jeg bilmærket VLF Automotive.

Herunder kan du se en video af Force 1 optaget af Henrik.

Du kan se flere billeder af bilen og læse mere om den her: Galleri: VLF Force 1 V10

Hvordan kan tre mand finansiere et nyt bilmærke?

- Vi havde fabrikken i Auburn Hills i Michigan i forvejen og har lavet et koncept, der løber rundt med 25 biler. Vi er ligeglade med, hvad folk siger, og spørger ikke nogen: Vi bygger dem bare. Den seneste vi har lavet har en 8,4-liters V10-motor fra en Dodge Viper med 745 hk. Jeg tror, det er den bil i verden med den længste motor! Vi bygger foreløbig 50 eksemplarer af VLF Force 1, som vi kalder den.

Har I fået solgt nogen?

- Ja, der er købere over det meste af verden til denne type biler. Vi leverer den første kundebil om tre uger, og jeg får min om syv uger. Den er titaniumgrå med dyb tan interiør.

© Niels S. Andersen

Måske er du interesseret i...