Hyundai Hydrogen Concept 2018
Hyundai Hydrogen Concept 2018 © PR

Hyundai kører op til 800 km på brint og udleder kun vand

Anden generation af Hyundai's brintbil er et skridt mod at få teknologien klar til almindelige forbrugere. Få baggrunden her

23. august 2017 af Steen Bachmann

Teknologien bag brintbiler fungerer fint i moderne hverdagstrafik. Det var konklusionen, da Bil Magasinet testede brintudgaven af Hyundai ix35 i december 2015.

Der var ikke tale om morfar-kørsel i byen, næ, vi sendte denne skribent frem og tilbage mellem Vestsjælland og København en hel arbejdsuge med tunge træsko. I testen skrev jeg blandt andet:

"Det tager ca. tre minutter at fylde tanken på en af de foreløbig ni danske tankstationer med brint. Der er ikke noget hurlumhej med kabler, der ikke passer, eller idioter, der parkerer foran ladestandere – det er ligesom at tanke en almindelig bil. Pointen er, at det eneste, brintbilen udleder, er vand."

Læs testen af Hyundai ix35 FCEV fra 2015

Nu er Hyundai klar med anden generation af brintbilen. Den har endnu ikke fået navn, men vi forventer at se den på IAA-udstillingen i Frankfurt i september. De foreløbige oplyste data lover godt.

Fire keypoints

Hyundais team har haft fokus på fire områder under udviklingen:

Effektiv brændselscelle
Brintbilen er reelt en elbil, der er drevet af en brændselscelle i stedet for et batteri. Der er arbejdet med at gøre cellen mere effektiv, hvilket nedbringer forbruget af brint. Hyundai skriver, at man nu opnår en energieffektivitet på 60 pct., hvor forgængeren opnåede 55,9 pct. Det er en forbedring på 9 pct. Målet er en rækkevidde på over 800 km i den nye europæiske NEDC-norm (New European Driving Cycle).

Højere ydelse
Ydelsen fra elmotoren forrest i bilen er hævet med 20 pct. til 163 hk. Her er forbedret ydelse i lave temperaturer, og Hyundai garanterer nu for normal ydelse ned til -30 grader. 

Holdbarhed
Forbedret katalysatorteknologi i brændselscellen skal give længere holdbarhed.

Opbevaring af brint
Brint fylder meget, og må derfor opbevares under tryk. Den nye konceptbil har tre identiske brinttanke. Ny teknologi betyder, at man kan fremstille tankene i tyndere materialer, hvilket sparer vægt.

Der er et voksende netværk af brinttankstationer i Danmark, så både infrastruktur, biler og teknologi er klar til de danske forbrugere.

Men der er to problemer:

1. Brintbilerne er dyre, fordi det er ny teknologi. Der er ikke frygteligt meget salg i en crossover på størrelse med en Nissan Qashqai, der koster en halv million kroner uden afgifter (brintbiler er foreløbigt fritaget for registreringsafgift i Danmark). 

2. Det er energikrævende at fremstille brint. Pointen med den miljøvenlige teknologi ryger, hvis man laver brint af strøm fremstillet på fossile brændstoffer. 

Brint kan opbevare energi

Som forbruger er det muligt at købe grøn strøm, der er fremstillet ved hjælp at vedvarende energikilder. Det vil også være vejen frem for udbyderne af brint.

Potentielt vil brint kunne fremstilles af energioverskud fra vindmøller og andre vedvarende energikilder. Det kan dermed blive den opbevaringsform for energi, som vi savner i dag.

Vi forventer, at brintbiler tidligst bliver udbredte herhjemme i midten af 2020'erne.

14 nyheder fra Hyundai

* Inden for de næste fire år vil Hyundai lancere 14 nye biler drevet af el, brint eller hybrid.

* Den næste er en batteridrevet udgave af den nye crossover, Kona. Den har premiere i første halvår 2018 og får en angivet rækkevidde på 390 km.

* Luksusbilen Genesis kommer i en eldrevet udgave i 2021.

* Herefter følger en ny Hyundai elbil med en forventet rækkevidde på over 500 km.

Måske er du interesseret i...