Hvorfor Hyundai i30 N kan være bedre end VW Golf GTi

Hyundai er klar med en GTi-version af Golf-konkurrenten Hyundai i30, og den har potentiale til at køre den originale GTi af banen

16. juli 2017 af Mikkel Thomsager

Hyundai er omsider klar med den første ”N”-udgave, som er Hyundais bud på en køreglad familiebil i stil med klassiske GTi-biler. Hvis det får dig til at fnyse med tanke på eksempelvis den kiksede Veloster, så gør klar til at tænke om igen.

Bag der nye GTi-angreb står Albert Biermann, som er chef for Hyundais Vehicle Test and High Performance Development. Efter 30 år hos BMW, heraf en stor del i M Performance-afdelingen, skiftede han til Hyundai i 2014, hvor han fik til opgave at trimme Hyundais biler mod mere dynamik og køreglæde. 

Hyundai i30 N er hans svendestykke. Den er udviklet af hans team af ingeniører i Korea men ikke mindst på Nürburgring, hvor Hyundai har sin egen udviklingsafdeling.

Det sidste skal angiveligt tages helt bogstaveligt. Ifølge Hyundais presseafdeling skyldes tilnavnet ”N” nemlig, at modellen er opkaldt efter Hyundais eget testanlæg i Namyang i Sydkorea og så Nürburgring, og Hyundai i30 N er da også set testet på Nürburgring i kamuflagebemaling adskillige gange.

Motoren i Hyundai i30 N er den kendte 4-cylindrede, 2-liters motor på 250 hk, som også findes i Kia Optima GT. Præcis som i VW Golf GTi kommer Hyundai i30 N også i en performance udgave med 275 hk.

Topfarten er 250 km/t, og den går fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder med 250 hk, og på 6,2 sekunder i versionen med 275 hk.

Sidsnævnte får aktiv, dobbelt udstødning, som skifter lydbillede alt efter hvilken køreindstilling der vælges. Der kan vælges mellem fem køreindstillinger: Eco, Normal, Sport, N og N Custom

Albert Biermanns evner skal formentlig aflæses i undervognen, som Hyundai i første omgang ikke siger andet om, end at den er elektronisk justerbar. 

Indvendig får i30 N blandt andet sportssæder, sportsrat og alu-pedaler, og centerskærmen på 8” vil kunne vise sportsinformationer.

Om Performance-versionen er klar, når i30 N introduceres i Danmark i starten af 2018, oplyser importøren ikke.

Hyundai efter Audi-koncept

Samtidig med i30 N, der i første omgang kun kommer som 5-dørs hatchback, introducerer Hyundai en helt ny karrosserivariant af i i30-programmet. Det gælder en 5-dørs fastback, i stil med Audi A5, der placerer sig mellem Audi A4 sedan og Audi A4 stationcar.

Hyundai i30 fastback og dog mindre end Audi A5, og fastback-varianten er ifølge Hyundai den første 5-dørs coupe, der kommer ind i det kompakte segment også kaldet Golf-klassen.

Hyundai i30 Fastback er 446 cm lang og dermed 11,5 cm længere end den 5-dørs i30. Til gengæld er i30 fastback er sænket med 30 millimeter, sammenlignet med den 5-dørs standardmodel. 

Førerpladsen er identisk med hatchback-modellen og det er kabinenforholdene også, men bagagerummet er på 450 liter, hvilket er godt 50 liter mere end den 5-dørs hatchback, men 150 liter mindre end stationcar-varianten.

Som de øvrige Hyudai i30-varianter produceres i30 Fastback produceres i Nosovice i Tjekkiet.

Måske er du interesseret i...