jaguar, e-pace, front quarter, first edition red
2018 Jaguar E-Pace

Hvad i alverden skal Jaguar med en minibil?!

Chefingeniøren bag Jaguar E-Pace forklarer, hvorfor det er nødvendigt at bygge en lille og høj bil, der både skal køre og se ud som en Jaguar

7. november 2017 af Steen Bachmann

Jaguar E-Pace er i Danmark efter nytår som den hidtil mindste og billigste Jaguar. Med forhjulstræk, 2-liters diesel med 150 hk og manuelt gear fås den fra 414.000 kr. og ryger dermed lige i flæsket på Audi Q2 og den nye BMW X2. E-Pace fås også med benzinmotor, firehjulstræk og automatgear. 

Bil Magasinet møder chefingeniør Graham Wilkins for lige at få et par ting på plads.

Hvad er det for en bil?

"Jaguar E-Pace er en bil, der skal bruges hver dag for at gøre dit liv nemmere. Men da det er en Jaguar, skal den også begejstre rent visuelt, og når du kører den. Den her bilklasse er for almindelige mennesker, det er altså ikke kun kite-surfere og dykkere, der kører Jaguar! Vi håber, at E-Pace også bliver en ny indgang til Jaguar og Land Rover-familien for mange bilkøbere, som måske tror, at det er uopnåeligt mærke for deres behov og budget. Deri ligger også yngre købere. Bilen skal åbne døren til Jaguar for mange nye kunder."

jaguar, e-pace, graham wilkins, IAA 2017
Graham Wilkins, Project Manager Jaguar E-Pace © Steen Bachmann

Hvad betyder ambition for projektet?

”Det betyder rigtig meget, for Jaguar har aldrig bygget en mindre bil. Vi er gået til opgaven med ydmyghed. Jaguar står for sportsvogne og performance-sedaner, så vi har set det som en unik mulighed at skabe en helt ny biltype, der er 100 pct. Jaguar. Som ingeniør har det været en fornøjelse at gå på arbejde for at skabe en bil, der skal kunne så meget forskelligt."

Hvordan kører den?

”Den kører med den lethed og responsive styretøj, som en Jaguar skal have. Jeg har været med fra den første prototype, og det har været spændende hele tiden at minde mine kolleger om, at det ikke bare er en ny lille SUV – det er en Jaguar. Bortset fra F-Type sportsvognen har E-Pace det stiveste chassis, vi har, for det er vigtigt, at den kører lige så godt, som den ser ud.”

Hvordan får I fortællingen ud til yngre kunder?

”Der er ikke andre måder end at blive ved med at bygge biler, der kører, som de ser ud. Det er en rejse for Jaguar, og vi har den fordel, at vores biler kører godt. Vi skal have folk ud at køre i dem, for så er det meget nemmere at sælge dem.”

jaguar e-pace red first edition
Jaguar E-Pace First Edition © Jaguar

Hvad har I gjort ved proportionerne?

”Det er noget af en udfordring at få en lille og høj bil til at ligne en Jaguar. Vi har placeret hjulene så langt ude som muligt, og skåret hjørnerne af. Der skal være balance mellem for- og bagende. Her var udgangspunktet en lang front og en kort bagende, så det har vi arbejdet med. Hjulenes størrelse har stor betydning, og du kan få E-Pace med helt op til 21” alufælge. Det er de største hjul i klassen, og er med til at give et selvsikkert udtryk. Vi har brede, muskuløse skuldre bagtil, der er med til at få bilen til at se større ud. Vi har ladet os inspirere af F-Type og forsøgt at overføre dens stil. For at spare vægt har vi fremstillet de to bagerste skærmpaneler i 0,5 mm aluminium, hvilket er halvt så tykt som normalt. Det kompenserer vi for ved at bruge højstyrkestål i konstruktionen, så den har den styrke, vi efterspørger."

Skal kunne sidde bag sig selv

De sporty linjer må medføre kompromisser. Er der plads i bagagerummet?

”Ja, vi har haft klare minimumskrav for, at bilen skal kunne bruges til hverdag. Vi har blandt andet designet baglygterne, så de optager mindre plads, og bilen er også ret høj. Den skal kunne rumme en barnevogn, og det skal være nemt at slå bagsæderne ned. Hvis du vil have mere plads, kan du købe en større bil, men det er ikke det, markedet efterspørger. E-Pace er 4,4 meter lang. Jeg er 190 cm høj og kan sidde bag ved mig selv. Det har været et krav fra starten af.”

Bil Magasinet følger op på sagen, så snart vi kommer bag rattet af bilen.

Måske er du interesseret i...