Honda tager atter førertrøjen på Nürburgring

Konkurrencen er benhård, og bilproducenterne kæmper konstant om at være hurtigst rundt på den legendariske Nordschleife – takket være den nye Civic Type R, er Honda endnu engang på toppen.

24. april 2017 af Mathias Brandt

Da Honda præsenterede sin nye Civic Type R under Geneva Motor Show tidligere i år, var det med et klart mål om, at blive den hurtigste forhjulstrækker på Nürburgring.

Honda har altid været kendt for at lave potente og velkørende GTI’er, og dette er ingen undtagelse.
Baseret på den allerede velkørende basis-Civic har ingenørerne fra Honda arbejdet på en optimal opsætning af undervognen. Under motorhjelmen ligger en videreudviklning af kraftfulde 2-liters VTEC turbomotor fra den forrige Type R, som er fortsat koblet til en 6-trins manuelgearkasse.

Kræfterne er nu hævet til fra 310 hk til 320 hk – dette er hovedsageligt sket ved at ændre bilens motorstyring.  

Sætter rekord på Nordschleife

Den 3. april i år satte en af Honda’s udviklingsbiler en ny rekord for forhjulstrukne biler rundt på Nürburgring Nordschleife. Det lykkedes dem at tilbagelægge de 20,8 km på 7 minutter og 43,8 sekunder. Det er 3,39 sekunder hurtigere end den hidtidige rekordindehaver, som var VW Golf GTI Clubsport S.

Et stivere chassis og revideret undervogn

En nye standard-Civic er fra start af stivere end forgængeren, hvilket har givet et bedre udgangspunkt for at udvikle den mest optimale GTI. Sammenlignet med den forrige Type R, er den nye blevet 38 pct. stivere. 

Det forreste Macpherson-hjulophæng er blevet forstærket og har fået ændret geometrien. Det gøre den mere vridningsstabil, og øger præcisionen af styretøjet. Bagtil er multilink-bagakslen også monteret med stivere ophæng, der gør, at den klarer hård kørsel bedre.  

For at den kan bruges til hverdag, uden du skal sidde med nyrebælte om livet, er den udstyret med tre forskellige køreindstillinger, hvor nyeste tilføjelse hedder Comfort, hvilket selvsagt skulle gøre bilen flere komfortabel. Den ændrer hårdheden af støddæmperne og speederresponsen.

De to andre indstillinger hedder ’Sport’ og ’+R’, hvoraf ’+R’ er den mest hårdkogte indstilling.

Produktionen af ​​den europæiske Honda Civic Type R forventes at starte i sommeren 2017, og den kommer til at blive produceret på Honda’s engelske fabrik i Swindon, vest for London.

Måske er du interesseret i...