© bilmagasinet.dk

Her er verdens hurtigste Mustang

Den blå hævner med 650 kompressor-heste og garanteret topfart på 320 km/t koster kun 300.000 kr. i USA

16. marts 2012 af Steen Bachmann

2013-årgangen af Shelby GT500 ­bliver den hurtigste Mustang nogensinde, hvad enten du taler 0-100 eller 0-200 km/t, quartermile eller ren topfart. Den blev lanceret på Los Angeles Motor Show sammen med den faceliftede Mustang i december 2011, og Ford’s folk har ambitioner.

Motoren er den hidtidige 5,4-liters V8 i aluminium boret op til 5,8 liter. Den har fået en større og mere effektiv kompressor og en større køle­kapacitet. Motorblok og topstykke har en funktion kendt fra racermotorer for optimal køling under ekstreme forhold (cross-drilling), knastakslerne er modificeret, og kardanakslen er i kulfiber for højere styrke og lavere vægt. Ford har modificeret kølesystemerne for motor, kompressor og transmission af hensyn til motorens enorme kapacitet og varmeudvikling. Alene kompressorens luftkøler har 36 pct. større kapacitet end på forgængeren.

© bilmagasinet.dk

Lavt forbrug på trods af 650 hk
Her er en kraftigere 2-pladet kobling og en ny 6-trins manuel gearkasse med en højeste udveksling på 3.31:1. Ford eksperimenterede med 35 udvekslinger, inden de lagde sig fast på en relativt høj gearing. Den giver en højere topfart, men primært et lavere forbrug, og købere af Shelby GT500 slipper for den såkaldte “gas guzzler tax” i Californien, der pålægges biler med et forbrug på under 9,5 km/l.

Hjulene er smedede alufælge i 19” for og 20” bag, mens dækkene er Goodyear Eagle F1 SuperCar.

© bilmagasinet.dk

“Nogle tror, at vi bare har lagt en større motor i, men vi har virkelig forsøgt at opnå mere sofistikerede køreegenskaber,” siger Jamal Hameedi, SVT chief engineer.

Trackday-pakke kan bestilles
Shelby GT500 fås som gadebil, men er udviklet til trackdays. Som ekstraudstyr fås en Performance Package med:

* Torsen Limited Slip-differentiale: Hjælper bagvognen med at få optimalt vejgreb under krævende baneforhold.

* Launch Control: Føreren kan selv indstille motorens ønskede antal omdrejninger alt efter vej- og dæktemperatur. Systemet arbejder sammen med motorstyring og traction cntrol for optimalt vejgreb.

* Brembo-bremser: Et nyt bremsesystem fra underleverandøren Brembo har 6-stemplede calipre for og større skiver end på forgængeren. Nye bremseklodser griber mere aggressivt fat i skiverne og giver føreren større føling med bremserne.

* Bilstein-dæmpere: De elektronisk justérbare dæmpere kan indstilles i Normal eller Sport.

Prøv online konfigurator
Ford giver køberne mulighed for at designe deres egen bil med farver, fartstriber og udstyr. Skriv 90201 som postnummer, og prøv selv her (lad være med at omregne til danske kroner, det er simpelthen for deprimerende):

Byg din egen Shelby GT500

Måske er du interesseret i...