Her er den store stjerne i Frankfurt

Porsche, Ferrari eller Lamborghini? Nej, højdepunktet er shooting brake-udgaven af Fisker Karma

14. september 2011 af Steen Bachmann

Klemt inde mellem Hyundai og den vanvittige tyske Techart-tuner har Fisker Automotive en lille stand med sine biler. Pluginhybriden Fisker Karma så vi første gang allerede i 2008, og den ligner stadig en gud på fire hjul. Men så på hjørnet af standen, står en overraskende og endnu mere autoritær Fisker: Den nye Surf.

Medindehaver og stifter Henrik Fisker har forlænget taglinjen og givet bilen en stor bagklap. Det lille designtrick gør en stor forskel, og først og fremmest synes bilen nu endnu længere, end den er. Der er noget Maserati Granturismo-agtigt over den kolossalt lange front, og de svulmende skærmpartier.

Øverst på Surf er her tagrælinger og en integreret tagspoiler, og bremselysene af LED-typen er smalle og kun synlige, når de er i brug. Fælgene er 22" alu i et unikt design for Surf, og de orange calipre på brembo-bremserne er synlige gennem fælgene.

En showstopper er det første solpanel i en produktionsbil. Det opsamler energi fra solen og bruger det til at spare på bilens batteri, og panoramasoltaget kan åbnes for at give ventilation.

Her er bedre plads til de to bagsædepassagerers hoveder end i sedanudgaven, og begge bagsæder kan lægges ned.

Elbil med benzinmotor
Fisker Surf er 100 pct. eldreven. De to elmotorer er placeret i forlængelse af hinanden på hver sin side af baghjulsdifferentialet., og når der ikke er mere strøm, træder en frontplaceret 4-cyl. turbobenzinmotor på 260 hk til og lader batteriet op efter behov. Med gaspedalen i bund yder systemet knusende 1.330 Nm, og giver en 0-100-tid på 5,9 sek. Topfarten er elektronisk begrænset til 201 km/t.

Under normal kørsel vil den kunne køre op til 80 km alene på el. Når den er opbrugt, kan bilen køre op til 480 km på benzin. En fuld opladning af batteriet tager seks timer i et almindeligt 240V-stik.

Fisker oplyser, at alle købere betaler fuld pris - en så lille bilfabrik har ikke råd til at forære sine biler væk.

Arbejdet med shooting brake-udgaven begyndte midt i 2009, da Karma var færdigudviklet, og Fisker oplyser, at Surf kommer på markedet i 2013. Med al respekt i behold tager vi dog forbehold for dét, for Karma er indtil videre kun leveret til de første tre kunder: Leonardo DiCaprio, bestyrelsesformanden for Fisker Automotive, og Kronprins Frederik.

Måske er du interesseret i...