Mercedes EQA Concept
Mercedes EQA Concept © Newspress

Her er den lille Mercedes, der kan køre selv

Mercedes vil have mere end 20 nye elbiler på gaden om fem år. Det her bliver en af de første, der kommer til Danmark

16. september 2017 af Steen Bachmann

Mercedes-Benz Concept EQA demonstrerer, hvordan mærkets nye elbilplatform vil kunne bruges i den kompakte klasse. 

Bilen har elmotorer på for- og bagakslen med en samlet ydelse på op mod 300 hk. Afhængigt af køreprogram kan den indstilles til at køre med for-, bag- eller firehjulstræk, hvilket kan aflæses på farven i displayet foran på bilen. 

Det sorte panel i fronten fungerer simpelthen som en virtuel kølergrill, der ændrer udseende alt efter køreprogram. 

Bestem selv, om det er en for- eller baghjulstrækker

På IAA-udstillingen i Frankfurt fortæller Dr. Dieter Zetsche, CEO for Daimler AG og topchef for Mercedes-Benz Cars, at mærket vil have 22 elbiler på gaden i 2022. 

Concept EQA har to elmotorer, der vil kunne indstilles til maksimal rækkevidde, maksimal ydelse for sportslige præstationer eller en kombination af begge. Med køreprogrammerne ”Sport” og ”Sport Plus” er der mulighed for at danne sin egen foretrukne fordeling af kræfterne på for- og bagaksel.

Mercedes EQA Concept
Mercedes EQA Concept

Rækkevidden for elbilen er omkring 400 km afhængigt af batterikapaciteten. Litium-batteriet i bunden af bilen er leveret af partneren Deutsche Accumotive og har en kapacitet på op til 60 kWh.

© Newspress
Mercedes EQA Concept
Mercedes EQA Concept

Concept EQA kan oplades trådløst eller via en hurtiglader. Målet er at skabe et system, der gør det så nemt som muligt for forbrugeren at lade bilen både privat og offentligt.

© Newspress

Mercedes kalder sin nye e-offensiv for EQ. Planen er at skabe et elektrisk mobilitetssystem med produkter og services, der rækker fra elbiler til hjemmeladere og batterienheder i hjemmet, der kan opbevare strøm. EQ står for ”Electric Intelligence”.

Den første serieproducerede model i EQ-serien bliver en såkaldt crossover, der er planlagt til at gå i produktion i Bremen i 2019.

Måske er du interesseret i...