Her er Danmarks billigste plug-in-hybrid

De såkaldte Plug-in-hybrider forener el- og benzinbiler på den bedste måde. Nu er der en ny klar, som kan leveres fra juni og tilmed bliver Danmarks billigste plug-in-hybrid.

10. februar 2018 af Mathias Brandt

Stor efterspørgsel i Europa betyder, at Hyundais Ioniq som plug-in hybrid været længe om at nå det danske marked. Nu er den på vej, og tilmed er den Danmarks billigste plug-in hybrid. Bilen lander hos forhandlerne i juni, og den kan forudbestilles allerede nu. Samtidig har Hyundai besluttet at tilbyde alle tre modeller – el, hybrid og plug-in hybrid – til samme lave pris fra blot kun 259.995 kr.

Hyundai har indenfor det seneste års tid sendt både hybriden og den rene elbil på gaden. Og nu følger den tredje model – plug-in hybriden – trop. Hjulpet på vej af de nye registreringsafgifter har Hyundai besluttet sig for, at det ikke skal være prisen, der afgør, hvilken model kunderne vælger. Fremover er frapris på alle tre varianter blot 259.995 kr. hvilket er 5.000 kr. mindre end Kia Niro Plug-in-hybrid.

”Vi har valgt at prissætte de tre varianter ens, så danskerne frit kan vælge lige præcis den model, der passer bedst til deres kørselsbehov – uden at skulle skele til prisen,” siger Annegrethe Skovby, pressechef, Hyundai Danmark.

Om man skal vælge el, hybrid eller plug-in hybrid afhænger nemlig i høj grad af ens kørselsbehov. Ved bykørsel er Ioniq electric et godt valg med sin rækkevidde på 280 kilometer på én opladning. 

Til landevejene er Ioniq hybrid et godt valg, da den har et lavt brændstofforbrug. Ioniq plug-in hybrid kombinerer en 1.6-literes benzinmotor med en 8,9 kWh litium-ion-polymer med høj ydelse og kører op til 63 km på ren el, hvilket øger muligheden for grøn kørsel for dem, det typisk kører længere distancer.

Gratis ladestander følger med

Ioniq de tre varianter kommer også alle med Hyundais femårs garanti uden kilometerbegrænsning.

”Efter at have oplevet overvældende stor interesse for de første to modeller, har vi store forventninger til Ioniq som plug-in hybrid. For at gøre det endnu mere interessant at køre grønt, tilbyder vi nu en gratis ladestander inkl. standard opsætning i venterabat ved køb af en ny Ioniq electric eller plug-in hybrid,” siger Annegrethe Skovby.

Bor man i lejlighed, har man næppe brug for ladestanderen – og så slipper man til gengæld billigere i abonnement.

Anhængertræk

En del kunder har haft en tendens til at fravælge hybridbilen på grund af, at det ikke har været muligt at montere anhængertræk. Derfor kan man, som noget nyt, få monteret anhængertræk på Ioniq plug-in hybrid samt hybrid. En trailer med bremser, må veje op til 750 kg., hvilket er mere end rigeligt til, at haveaffaldet kan blive kørt til genbrugsstationen, eller den nye sofa transporteres hjem på en trailer med bremser. På el-versionen er det kun muligt at montere cykeltræk.

To udstyrsvarianter

Der kommer to varianter til Danmark, nemlig Trend og Premium. Ioniq plug-in hybrid er bl.a. udstyret med Bluetooth, sædevarme foran, trådløs opladning af mobiltelefon, klimaanlæg, varme i rattet, forberedt til navigation, 6-trins DCT-automatgear, parkeringssensor og bakkamera. Dertil kommer automatisk nødbremsesystem, vognbaneassistent, adaptiv fartkontrol samt syv airbags.

Premium-modellen af Ioniq plug-in hybrid starter fra 289.995 kr. og har desuden smartkey, bakspejl med automatisk nedblænding, blindvinkelsensor og sædevarme i både for- og bagsæder. 

Måske er du interesseret i...