Citroën C-Aircross Concept
Citroën C-Aircross Concept © PR

Her er Citroëns friske bud på en mini-SUV

Den ligner en lille barsk firehjulstrækker, men den trækker kun på forhjulene. Men måske har Citroën fat i noget af det rigtige med C-Aircross Concept?

13. februar 2017 af Bil Magasinet


Citroën kommer til Genève med en frisk lille konceptbil, der er et bud på en moderne crossover i miniklassen. Den skal være startskuddet på en offensiv inden for crossover-biler og SUV'er fra mærket – en offensiv, der blev indledt med konceptbilen Aircross Concept fra 2015.

Citroën C-Aircross Concept er inspireret af den nye Citroën C3. Designerne har søgt at opnå en balance mellem SUV'ens trygge og høje stil, og de flydende linjer i designet.

Citroën C-Aircross Concept
Citroën C-Aircross Concept

Fordørene er konventionelle, mens bagdørene er hængslet bagtil for at give bedre adgang til kabinen. Stolene har quiltet betræk, og her kommer masser af lys ind i kabinen fra de store vinduer og panoramasoltaget. 

Citroën C-Aircross Concept
Citroën C-Aircross Concept

- C-Aircross Concept demonstrerer Citroën's aktuelle produkt-offensiv. Den er baseret på den nye C3 og illustrerer en anderledes vision for den kompakte SUV fyldt med selvtillid, siger Linda Jackson, Citroën CEO.

Kabinen har headup-display i farver, et rat med en enkelt eger som i en gammel Citroën CX, simpel betjening, kamera i stedet for sidespejle og trådløs opladning af smartphones.

Citroën C-Aircross Concept
Citroën C-Aircross Concept
Citroën C-Aircross Concept
Citroën C-Aircross Concept

Fører og forsædepassager kan betjene alle funktioner via en 12" trykfølsom skærm i midten. Systemet har Citroën Connect Nav, et stemmestyret navi-system, der også streamer film og musik.

Alle nakkestøtter har indbyggede mikrofoner og højttalere for bedre lyd og komfort, og mulighed for surround sound. Man kan dele musik, film og andet indhold med bilen, de andre passagerer eller omverdenen.

Citroën C-Aircross Concept
Citroën C-Aircross Concept

Konceptbilen har fem køreprogrammer, herunder ét for kørsel i sand og mudder. Det er altså bare særlige indstillinger af ESC-systemet, for den trækker kun på forhjulene.

Bil Magasinet rapporterer fra udstillingen i Genève, der åbner 7. marts 2017.

Måske er du interesseret i...