Her er bilen, alle familier burde have råd til

Peugeot 5008 får langt om længe dansk premiere i næste weekend med fine motorer, lavt forbrug, høj sikkerhed og syv sæder. Men hvad med prisen?

2. september 2017 af Steen Bachmann

For et år siden var Peugeot's store stand på hjemmebane-udstillingen i Paris fyldt med eksemplarer af de nye og højbenede familiebiler 3008 og 5008. Publikum og pressen tog godt imod de to nyheder, og de følgende måneder modtog Peugeot mere end 60.000 forudbestillinger på den store 5008.

Få tre numre af Bil Magasinet for 99 kr. Se mere her

Peugeot, Paris-udstillingen oktober 2016
Peugeot, Paris-udstillingen oktober 2016

Snæver sejr: Peugeot 3008 kåret til Årets Bil i Danmark 2017

En måned senere fulgte Motorjournalisternes Klub i Danmark op ved at stemme på Peugeot 3008 som Årets Bil i Danmark 2017 (Bil Magasinets tre jurymedlemmer stemte hver især på Alfa Romeo Giulia, men havde Peugeot på andenpladsen). Den velkørende 3008 har solgt og sælger rigtig godt herhjemme. 

5008 endelig i Danmark

Thomsagers videodagbog fra Paris 2016: De går SUV-amok

Det var meningen, at den længere og større 5008 med syv sæder skulle følge i foråret 2017, men det satte en brand hos en underleverandør i Tjekkiet en stopper for.

Derfor bliver 5008 først lanceret i Danmark nu – det sker med et Åbent Hus hos Peugeot i weekenden 9.-10- september.

Peugeot 5008
Peugeot 5008

Peugeot kalder selv modellen for en SUV, men den fås altså kun med forhjulstræk. Forklaringen er, at de få købere, der skal bruge deres bil til at slæbe en hestetrailer gennem et mudderhul, alligevel går efter noget andet end en familiebil. Derfor er der ingen grund til at slæbe rundt på de 75-100 kg ekstra vægt, som et firehjulstræk vejer.

Vægttab på op til 95 kg

Den nye 5008 har tabt sig op til 95 kg i forhold til den firkantede forgænger, som den kun har navnet til fælles med.

Det skyldes anvendelsen af en ny og lettere platform, og øget brug af højstyrkestål. Med højstyrkestål skal der bruges mindre af materialet får at opnå samme styrke, og dermed sparer man vægt. Det gavner både forbrug og køredynamik.

Peugeot 5008 er baseret på en forlænget platform fra Peugeot 308 og 3008. Samme platform anvendes iøvrigt til Årets Varebil i Danmark 2016, Peugeot Expert.

Test: Peugeot Expert er håndværkerens våde drøm

Peugeot 5008
Peugeot 5008

Syv sæder er standard i alle varianter af 5008. De to bagerste sæder vejer hver 11 kg og kan klappes ned i bunden eller løftes ud. De er beregnet til større børn op til ca. 150 cm.

Gå efter den lille benziner

Motorprogrammet er taget direkte fra Peugeot 3008 og inkluderer blandt andet den arbejdsomme 1,2 THP turbobenzinmotor med 130 hk. Den er et godt match til bilen og har et snitforbrug på op til 20,0 km/l. 

Der fås også en 1,6 turbo med 165 hk og automatgear, men så begynder priserne er løbe i vejret.

Diesel er de kendte 1,6 HDI med 120 hk og op til 25 km/l, og 2,0 HDI med 150 eller 180 hk - sidstnævnte kun med automatgear.


Peugeot 5008
Peugeot 5008

Anden sæderække har tre separate stole, der er lige store. Her er ISOFOX på alle tre og plads til tre autostole, og de tre sæder kan skydes frem og tilbage uafhængigt af hinanden. Ryglænet kan justeres i fem trin. Med fem sæder i brug er her 1.067 liter bagagerum.

Rimeligt udstyrsniveau

Peugeot 5008 har et anstændigt udstyrsniveau. Glem den billigste variant, Access, der kun er til for at have en lav indgangspris, og gå efter en Active , Allure eller GT-Line.

Næstlaveste Active stiller med 17" alu, 2-zone klima, digitale instrumenter, 12,3" skærm, parkerings- og regnsensor, armlæn med køleboks for, med mere. 

Sikkerhed omfatter fem stjerner af Euro NCAP, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, nødbremse med mere.

Børnepakke med flyborde og solgardiner på anden sæderække koster 2.500 kr.

Peugeot 5008
Peugeot 5008

Men hvad med prisen? Et godt valg motor- og udstyrsmæssigt er en 1,2 benzin med 130 hk, manuelt gear og Active-udstyr. Med syv sæder og pakke med aktiv fartpilot koster den 218.000 danske kr. i Sverige inklusive moms.

Det er en pris, som sikrer, at svenske børnefamilier har mulighed for at købe en sikker og rummelig bil med lavt CO2-udslip.

Høje danske afgifter på sikkerhed

I Danmark er beskatningen af biler forrykt udformet. Her betragtes det som en luksus at købe en bil, så med de nuværende afgifter koster en Peugeot 5008 1,2 THP med syv sæder og aktiv fartpilot 359.490 kr.

Vi vender tilbage med nyt om mere fornuftige bilafgifter, når der er flertal for det i Folketinget.

Indtil videre kan du få en prøvetur i den nye 5008 til Åbent Hus hos Peugeot i 9.-10- september kl. 10-15.

Måske er du interesseret i...