Henrik Fisker er tilbage: "Mit nye projekt vil revolutionere verden"

Han har en fortid hos Aston Martin og BMW, men de seneste år har Henrik Fisker haft en lettere turbulent karriere. Nu har han løftet sløret for sit nye ambitiøse bilprojekt.

4. oktober 2016 af Esben Skrumsager

Han er manden bag BMW Z8, og hos Aston Martin gav han os blandt andet DB9. Efterfølgende lancerede han sit eget mærke og modellen Fisker Karma – en elbil med range extender – men dårlig økonomi og tumult i kulissen tvang Henrik Fisker ud af projektet igen.

Siden da har vi blandt andet set ham designe eksklusive yachts og spøjse biler under mærket VLF, men nu vender den danske bildesigner for alvor tilbage til big business i bilbranchen, hvis man skal tro en frisk statusopdatering, han netop har delt på Facebook.

I en pressemeddelelse skriver Henrik Fisker, at vi allerede i løbet af 2017 kan forvente at se en ny elbil under mærket "Fisker Inc.", som vil have en rækkevidde, der aldrig er set magen til i den etablerede elbil-industri.

- Fisker Inc. vil være spydspids i en revolution af de elektriske biler, der vil ryste hele markedet og ændre verden, som vi kender den, lyder det selvsikkert fra Henrik Fisker, der fungerer som både bestyrelsesformand og administrerende direktør i den nye virksomhed.

Den nye bil vil være udstyret med en patenteret batteri-teknologi, som skal levere en væsentlig længere levetid og rækkevidde, end de nuværende biler på markedet, og dermed går Henrik Fisker altså direkte efter struben på amerikanske Tesla, som ellers i årevis har været førende på markedet for elbiler.

Det er en anden virksomhed ejet af Henrik Fisker, Fisker Nanotech, der skal levere den avancerede batteripakke, der ifølge danskerens eget udsagn altså vil ændre verden.

- Hvis den elektriske bil for alvor skal blive en succes, har vi brug for en radikal ny batteriteknologi, og det er lige netop, hvad vores biler vil have, lyder det fra Henrik Fisker i pressemeddelelsen.

Den debuterende model under det nye mærke vil bestå af et helt nyt design kombineret med såkaldt avancerede materialer og en helt nye software, mens der i forhold til bilens fysiske præstationer vil være fokus på at skabe mere plads i kabinen end nogen af konkurrenterne.

Hvad siger du til Henrik Fiskers nye projekt. Sikker succes eller forventelig fiasko? Giv dit besyv med herunder.

Måske er du interesseret i...