Guide til de nye regler: Op til 58.300 kr. billigere biler med ny afgift

Ny aftale om registreringafgift på biler tilgodeser især biler mellem 200.000 kr. og 500.000 kr., mens mikrobiler bliver dyrere. Vi guider dig gennem de nye regler.

22. september 2017 af Mikkel Thomsager

En VW Passat med lille motor og fuld sikkerhedspakke bliver 58.300 kr. billigere. En Citroën C1 basis-model bliver 7.900 kr. dyrere. Det er den korte version af den omlægning af registreringsafgiften, som regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede torsdag aften.

Herunder kan du se listen med regneeksempler udsendt af finansministeriet torsdag aften.

Fra 105 til 85 pct.

I praktisk er løsningen lavet, så den høje takst på 150 pct. afgift er uændret, mens den lave takst på 105 procent er sænket til 85 pct. Samtidig er grænsen for overgangen fra lav til høj takst hævet fra 106.000 til 185.000 kr.

Hertil kommer revision af en stribe fradrag. Nogle er fjernet, det gælder eksempelvis fradrag for ABS-bremser og ESC-systemer, som i dag er lovpligtige. 

Til gengæld er andre kommet til. Det gælder eksempelvis et nyt, større fradrag i forhold til den stjernetildeling, som biler får ved EuroNCAP's crashtest af biler. Den er denne, som gør, at mikrobiler som Citroën C1 bliver dyrere.

Ændret er også fradraget for brændstoføkonomi. Hidtil har biler fået en reduktion i registreringsafgiften på 4.000 kr., for hver km/l en bil kører over 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler, mens afgiften blev forhøjet med 1.000 kr. for hver km/l, en bil tilbagelægger mindre end 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler i forhold til de officielle EU-mix tal.

Den regel ændres, så fradrag for god brændstoføkonomi først starter ved 20 km/l for benzinbiler og 22 km/l for dieselbiler, uændret med 4.000 kr. pr. km/l. I samme ombæring hæves tillægget til registreringsafgiften for dårlig brændstoføkonomi til 6.000 kr.

Det gør, at dyre luksusbiler med store motorer ikke falder så meget i pris som en mellemklassebil.

Højere ejereafgift og reparationsgrænser

Samtidig med reduktionen i registreringsafgiften blev også den grønne ejerafgift sat på dagsordenen.

Ejerafgiften forhøjes som udgangspunkt med 500 kr. årligt på alle trin.

Med i aftalen er også en reduktion i registreringsafgiften på autocampere fra 60 til 45 pct. og en forhøjelse af mindstesatsen på skadede biler fra de nuværende 65 pct., dog ikke i år. 

Grænsen fastsætter, hvor meget man må reparere på en bil, før den skal betale ny registreringsafgift, hvilket reelt er ensbetydende med skrotning. I øjeblikket må man maksimalt reparere på en bil på op til 65. pct af bilens aktuelle værdi. Denne grænse forhøjes til 70 pct. i 2019 og til 75 pct. fra 2020.

Parallelt hermed forhøjes grænsen for, hvornår forsikringsselskabet skal tilbyde kontant erstatning fra 55 pct. til 60 pct. i 2019 og til 65 pct. fra 2020.

Ud over den generelle ændringer, er der flere elementer i den nye aftale, sm har til formål at lukke de leasinghuller, som flere bilimportører har benyttet sig af.

Markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.dk vurderer, at afgiftsnedsættelse også får konsekvenser for brugtbilmarkedet. 

"Det er klart, at når en ny mellemklassebil falder 25.000 i pris, så følger de nyere brugtbiler også med ned i pris. Det så vi også ved de to foregående afgiftsomlægninger. Det er samtidig min vurdering, at vi ikke vil se en effekt på ældre biler med en alder på fire år og opefter.", siger Jan Lang.

Måske er du interesseret i...