©bilmagasinet.dk

Grøn og hidsig Skoda

Debut for RS-udgaven af fornuftige Fabia

2. marts 2010 af Steen Bachmann

Indholdet fortsætter efter annoncen


Skoda viser en RS-udgave af den faceliftede Fabia hatchback og stationcar i Genève. De genkendes på unikke forkofangere med tågelygter, og der fås aktivt kurvelys og LED-kørelys som ekstraudstyr.

RS-symbolet er placeret i den kromindfattede frontgrill, mens røde bremsekalibre bag 17" alufælge vidner om en vis sportslig ambition. Tonede ruder, unik bagkofanger og dobbelte afgangsrør er standard, mens taget på hatchback kan bestilles i sort, metalgrå eller hvid uafhængigt af resten af bilens farve.

Hækspoileren på både 5-dørs og st.car giver ifølge Skoda ekstra downforce ved høje hastigheder, mens de elektroniske systemer som ABS, ESC og traction control er udviklet til en mere sportslig opførsel end i en standard-Fabia. Det såkaldte XDS-differentiale, der øger vejgrebet ved at bremse det inderste hjul ved acceleration ud af sving, er standard.

©bilmagasinet.dk


I kabinen er der RS-logo på nakkestøtterne på de forreste sæder, og man kan bestille rødt sædebetræk og måtter, der matcher lakeringen udenpå. Bag det tre-egede læderrat er her flapper til at betjene den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG), der er standard i Fabia RS.

Motoren er VW-koncernens roste 4-cylindrede 1,4-liters motor med direkte indsprøjtning og både turbo og kompressor. Den yder her 180 hk og 250 Nm ved 2.000-4.500 o/min. 0-100-tiden er 7,3 sek. og topfarten 224 km/t, dog 226 km/t for stationcar.

Hverken hatchback eller stationcar er godkendt af fabrikken til at trække påhængskøretøjer.

Mere

Måske er du interesseret i...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen