Grøn og hidsig Skoda

Debut for RS-udgaven af fornuftige Fabia

2. marts 2010 af Steen Bachmann


Skoda viser en RS-udgave af den faceliftede Fabia hatchback og stationcar i Genève. De genkendes på unikke forkofangere med tågelygter, og der fås aktivt kurvelys og LED-kørelys som ekstraudstyr.

RS-symbolet er placeret i den kromindfattede frontgrill, mens røde bremsekalibre bag 17" alufælge vidner om en vis sportslig ambition. Tonede ruder, unik bagkofanger og dobbelte afgangsrør er standard, mens taget på hatchback kan bestilles i sort, metalgrå eller hvid uafhængigt af resten af bilens farve.

Hækspoileren på både 5-dørs og st.car giver ifølge Skoda ekstra downforce ved høje hastigheder, mens de elektroniske systemer som ABS, ESC og traction control er udviklet til en mere sportslig opførsel end i en standard-Fabia. Det såkaldte XDS-differentiale, der øger vejgrebet ved at bremse det inderste hjul ved acceleration ud af sving, er standard.



I kabinen er der RS-logo på nakkestøtterne på de forreste sæder, og man kan bestille rødt sædebetræk og måtter, der matcher lakeringen udenpå. Bag det tre-egede læderrat er her flapper til at betjene den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG), der er standard i Fabia RS.

Motoren er VW-koncernens roste 4-cylindrede 1,4-liters motor med direkte indsprøjtning og både turbo og kompressor. Den yder her 180 hk og 250 Nm ved 2.000-4.500 o/min. 0-100-tiden er 7,3 sek. og topfarten 224 km/t, dog 226 km/t for stationcar.

Hverken hatchback eller stationcar er godkendt af fabrikken til at trække påhængskøretøjer.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen