Audi A8 55 TFSI
Audi A8 55 TFSI

Vil ville gerne bringe motorstørrelsen på denne Audi A8 55 TFSI, men vi har ingen anelse om det og kan kun gennemskue, at det er en benzinmotor. 

Fremover skal du løse en rebus for at genkende en Audi

Audi indfører et nyt system for navngivning. Held og lykke med at forklare det for kunderne

28. august 2017 af Steen Bachmann

Audi bygger biler, der kører på benzin, diesel, gas, el og diverse kombinationer (hybridbiler). I dag navngives Audi'er efter motorens slagvolumen, men den vil være mindre interessant for fremtidens forbrugere - de vil være mere interesserede i en bils ydeevne end i motorblokkens størrelse.

Derfor ændrer mærket nu variant-betegnelserne på sine biler. Modelnavne som A1 og Q7 forbliver uændrede, men de hidtidige navne for varianter som 1,0 og 4,2 erstattes med en rebus.

Der indføres tocifrede talkombinationer. De nye betegnelser afspejler den specifikke ydelse for drivlinjen og gælder både for biler med forbrændingsmotor, hybrider og elbiler. 

Det nye navn angiver drivlinjens ydelse i bilen i kilowatt (kW). Dermed kunne en Audi A5 med 185 kW (252 hk) komme til at hedde Audi A5 185 TFSI, men så nemt skal det ikke være. 

Løs en rebus

Audi har nemlig planlagt en kompliceret måde at navngive biler på.

* Talkombinationen ”30” bil fremover stå bag på modeller, der har en ydelse på mellem 81 og 96 kW (110 og 130 hk). 

* ”45” står for ydelsesområdet fra 169 til 185 kW (230 til 252 hk). 

* Ydelsesklassen over 400 kW (544 hk) får talkombinationen ”70”. 

Audi A8 50 TDI
Audi A8 50 TDI

Ny 5-liters dieselmotor i Audi A8? SÅ har I vores opmærksomhed. Sådan hænger det muligvis dog ikke sammen...

Der er grundlæggende fem trin i skalaen, men du skal ikke begynde at spille smart, fordi du har løst den nye rebus. Tallet for den enkelte bilmodel suppleres nemlig af den pågældende motorteknologi – altså TFSI, TDI, g-tron eller e-tron (benzin, diesel, gas eller el).

Og kan variere efter hvilke hjul, fælge, type af transmission og antal sæder, der er i bilen.

De sportslige S- og RS-topmodeller samt Audi R8 nyder en særstatus i modelprogrammet og bibeholder deres klassiske modelbetegnelser.

Her er logikken

”Med den tiltagende relevans af alternative drivlinjeteknologier vil slagvolumen som ydelsesbetegnelse få mindre og mindre betydning hos vores kunder. Logikken bag de fremtidige betegnelser ud fra drivlinjens ydelse gør det muligt at differentiere udbuddet af ydelsestrin”, siger Dietmar Voggenreiter, som er Audis øverste chef for salg og marketing.

Held og lykke med at forklare det nye system til jeres kunder, Dietmar.

Måske er du interesseret i...