2018 Audi A8 3,0 V6 TDI quattro Tiptronic
2018 Audi A8 3,0 V6 TDI quattro Tiptronic © Audi

Første test: Sådan kører Audi's nye flagskib

Hvis du troede, den traditionelle bil var færdigudviklet, tog du fejl. Prøv lige at hør, hvad den nye Audi A8 kan

10. oktober 2017 af Steen Bachmann

HVAD?

Fjerde generation af A8 er det mest komplicerede teknologiske produkt fra Audi nogensinde – men samtidig er den utrolig nem at køre og bruge.

Det er konklusionen på Bil Magasinets første test af den nye A8, der er i Danmark inden nytår.

HVOR?

Den internationale pressepræsentation af den nye A8 foregår netop nu i Valencia. Her er bosser, ingeniører, udviklere, designere og softwareeksperter fra Audi samlet for at lade pressen gå i dybden med og køre den nye model for første gang. 

Bil Magasinet er inviteret som det ene af to danske medier, og rapporterer om den nye model i et kommende nummer.

2018 Audi A8
2018 Audi A8

HVORFOR

Der er to mål med den nye A8:

1. At gøre kørsel så komfortabel som mulig.

2. At gøre transport i en bil så sikker som mulig.

HVORDAN

1. For at opnå højest mulig komfort er luftaffjedring standard. Den hjælper med at sortere uønskede påvirkninger fra underlaget fra, og med at holde den store karrosse i ro.

Luftaffjedringen kan udvides med en aktiv undervogn, der har en hurtigt reagerende elmotor ved hvert fjederben. Et kamera øverst i forruden aflæser vejbanen og identificerer kloakdæksler, huller og fartbump. Herefter be- eller aflaster hver af de fire elmotorer deres hjul, så påvirkninger minimeres. Det er muligt via det nye standardmonterede 48V-strømsystem, som også omfatter en mild hybrid-drivline.

Mercedes-Benz har haft et lignende system i flere år, men det er hydraulisk baseret og kan kun belaste dæmperne én vej. Audis system belaster dæmperen begge veje og reagerer hurtigere.

Vi har testet systemet ved at køre over et stejlt fartbump med 50 km/t i den nye A8 W12 L quattro hhv. uden og med systemet slået til – læs hvordan det gik i et kommende nummer af Bil Magasinet.

41 Assistentsystemer

2. Her er i alt 41 assistentsystemer i bilen. Et af dem løfter hele siden af bilen otte centimeter på ét sekund, hvis bilen registrerer, at den vil blive påkørt fra siden.

Testen foregik ved at sende en slæde med papkasser i høj fart hen mod den dør, hvor Bachmann sad (han slap vist en fis!). Læs hvordan det gik i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Her er også en ny assistent, der forhindrer dig i at åbne en dør indefra, hvis der kommer trafik bagfra. For eksempel hvis en cyklist er ved at passere.

Læs i Bil Magasinet, hvordan det er at prøve at åbne døren, mens der kommer en cyklist bagfra.

2018 Audi A8 3,0 V6 TDI quattro Tiptronic
2018 Audi A8 3,0 V6 TDI quattro Tiptronic

HVORDAN KØRER DEN OG HVAD KOSTER DEN?

Det får du forklaret i et kommende nummer af Bil Magasinet. Husk, at det er i det trykte magasin, vore abonnenter og mange trofaste læsere får nyheder, reportager og billeder af de nyeste biler, før de kommer til Danmark. Og som altid Bil Magasinets journalisters holdninger til de biler, vi kører. Du kan være enig eller uenig, men en holdning har vi altid!

Bil Magasinet udkommer hver måned, og abonnenter har det i postkassen seneste dagen før magasinet er i kioskerne.

Du kan nøjes med at købe to eller tre tre numre, men det nemmeste er at tegne abonnement for et år. Lige nu kan du få det for 449 kr.

Tjek tilbuddet om at blive abonnent på 12 numre

Vi ses i Bil Magasinet!

Måske er du interesseret i...