Første test: Range Rover Velar

Range Rover udvider deres modelprogram med en helt ny bil. Velar placerer sig midt mellem Evoque og Sport'en. Læs hvordan Jacob Dalby fra Bil Magasinet oplevede sin første tur her:

8. august 2017 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Storfjorden, Norge

Hvad er nyt?

De fleste af os kender den let mousserende følelse indeni, når en bil appellerer til os. Range Rover giver generelt, med rigtig mange af sine modeller, dén følelse – og det er ikke anderledes med den nyeste af dem.

Velar placerer sig mellem Range Rover Evoque og Range Rover Sport. Den er bygget på samme platform som Jaguar F-Pace, men har derudover ikke mange ligheder men sin britiske bror. Det står hurtigt klar, at Velar er en mere luksuriøs og raffineret pakke – præcis som en Range Rover skal være.

Motorprogrammet rummer 3 dieselmotorer og 2 benzin. Til testen er der mulighed for at køre de to kraftigste af hver, der begge har V6 og henholdsvis 300 og 380 hk.

Hvordan føles den så?

Designet er dragende og skaber instinktivt et behov for at drøne ned til nærmeste forhandler, skrive checken og køre den hjem i indkørslen.

Kabinen giver samme følelse med to 10-tommer touchskærme på centerkonsollen. Den øverste styrer navigation, infotainment og udendørs kameraer ved offroad-kørsel. Den nederste er hovedsageligt til klima og Land Rovers Terrain Response-system. Heldigvis er der også to drejeknapper, så du hurtigt og nemt kan indstille temperaturen i kabinen.

Samspillet mellem de to skærme, og hvilken du skal bruge for at indstille hvad, fungerer overraskende godt og intuitivt.

Læs meget mere om den nye kabine, og samarbejdet med danske Kvadrat, i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Hvordan kører den?

Ifølge Land Rover er Velar den mest asfalt-orienterede Range Rover nogensinde. Den styrer fint men kan alligevel ikke hamle op med hverken Jaguar F-Pace eller Porsche Macan, når vejene bliver snoede.

Til gengæld er den suveræn til cruising med et meget lavt lydniveau og en luftundervogn der sluger ujævnhederne fra asfalten – selv med de store 22” fælge monteret. Luftundervognen er standard på de 6-cylindrede varianter og er eneste mulighed ved præsentationen. Vi har derfor stadig til gode at køre Velar med almindelig undervogn.

Til trods for at henvende sig meget til asfalten er Velar stadig en Range Rover og derfor yderst brugbar på alt fra grusveje til stejle klippeskråninger takket være firehjulstræk og Terrain Response-systemet. Dog er der ingen lavgear og heller ingen mulighed for at låse centerdifferentialet.

Hvem er konkurrenterne?

Markedet for mellemklasse SUV’er er bugnende. Tætteste konkurrent er Porsche Macan, men i samme klasse hører BMW X4 og Mercedes GLC Coupe også til.

X4 og GLC Coupe koster begge knap 780.000 kr. med den mindste 2-liters dieselmotor, hvor Range Rover Velar, med lignende dieselmotor, starter ved 1.057.900 kr.

Porsche Macan S Diesel (258 hk) og Range Rover Velar D240 (240 hk) koster begge omkring 1,1 millioner kroner.

Vi synes…

Range Rover Velar er smuk både inde og ude og føles som en rigtig Range Rover, men kvaliteterne kommer med en pris, der desværre er for høj til at mindske det store prishop mellem billigste og næst billigste Range Rover.

Måske er du interesseret i...