© Kia

Første test: Højbenet Kia Stonic er sjov at køre

Kia Stonic vil være det sjove indslag i den lille SUV-klasse, hvor det lige nu vælter ud med nye modeller

25. september 2017 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Berlin, Tyskland

Hvad er nyt?

Den ligner måske ikke et flagskib, men det er altså betegnelsen, Kia selv sætter på den nye kompakte SUV.

Stonic er baseret på den nye Kia Rio, men 43 mm højere og med plastskørter. Modellen placerer sig under Sportage og Sorento, og ligesom mange af konkurrenterne kan Stonic individualiseres med diverse farvepakker; ni farver til karosseriet og fem til taget. 

Det giver mulighed for 20 forskellige kombinationsmuligheder. I kabinen er det muligt at vælge mellem fire farvepakker. Den totonede lakering og interiørpakkerne er begge ekstraudstyr.

Stonic er rimeligt udstyret standard med diverse sikkerhedssystemer. For eksempel er træthedsassistent, nødbremse, kollisionsadvarsel og vognbaneassistent standard i alle udstyrsniveauer.

© Kia

Hvem er konkurrenterne?

Der er kæmpe efterspørgsel på de kompakte SUV’er og bilfabrikkerne har for længst udnyttet det. Kia Stonic er lidt sen på den med en kompakt-SUV og ender derfor i et marked fyldt med konkurrenter. Blandt dem findes Nissan Juke, Renault Captur og Peugeot 3008.

Hvordan kører den?

Under præsentationen bliver der sagt ”Fun to drive” omkring 27 gange, men ingeniørerne har faktisk noget at have det i; Kia Stonic kører godt. 

Kia ønsker at skabe et mere ungt og sportsligt image, hvorfor det er vigtigt, at Stonic ikke bare ser sjov ud, men også kører sjovt.

For at optimere køreegenskaberne til det europæiske marked har Stonic været en tur forbi Kias europæiske testcenter. Optimeringerne i Tyskland samt højstyrkestål i rammen har gjort Stonic mere stiv. Desværre en smule for stiv ved lave hastigheder, hvor den kan føles en smule stivbenet.

Trods plastskørterne og den øgede frihøjde kommer Kia Stonic udelukkende med forhjulstræk.

© Kia

Hvornår lanceres den?

Kia Stonic lanceres slut oktober måned hos de danske forhandlere. Er du heldig kan du måske allerede slut november komme bag rattet.

Priserne starter ved 179.999 kr. for den lille 1,2-liters benzin med 84 hk.

Vi synes…

Køreegenskaberne er blandt de bedste i klassen og samtidig ser Stonic frisk ud – specielt med totonet lakering. Pas på de store fælge, da køreoplevelsen godt kan blive en smule stiv ved lave hastigheder.

Læs hele testen i næste nummer af Bil Magasinet.

© Kia

Måske er du interesseret i...