Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross

Første test: Citroëns nye designer-racer

Citroën C3 Aircross deler teknik med Opel Crossland X. Den funky franske søster lykkes godt

28. september 2017 af Jacob Dalby
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross © Citroën

Hvor er vi?

Korsika, Frankrig.

Hvad er nyt?

Citroën er på banen med deres bud på bilen, alle vil have; En lille SUV, der skal være praktisk som en stationcar og høj, så vi kan have overblik i trafikken – et helt andet behov, end SUV’er tidligere har dækket.

Citroën C3 Aircross fås som mange af konkurrenterne i et hav af farvekombinationerne udenpå og i kabinen. Designet er til den friske side og kan diskuteres, men vi kan ret godt lide, at Citroën tør skille sig ud.

C3 Aircross scorer også højt på praktikalitet. Bagsæderne kan justeres frem og tilbage så pladsen i bagagerummet går fra 410 til 520 liter – så bestemmer du selv, om det er hunden eller børnene, der skal have lov at strække benene. Samtidig kan det venstre forsæde lægges helt fladt ned.

Trods den ekstra højde og offroad-looket fås C3 Aircross ikke med firehjulstræk. Godt nok kan den fås med et system, Citroën kalder for Grip-Control, hvor forskellige køreprogrammer kan vælges, men i realiteten har det ikke den store effekt og vil meget sjældent blive brugt.

Den lille SUV er nemlig bygget til byen hvor Citroëns komfortable undervogn kommer dig til gode hen over vejbump og ujævnheder.

Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross © Citroën

Hvordan kører den?

Komfort er et af nøgleordene hos Citroën og selvom det er over 60 år siden, at de satte en form for luftundervogn på Citroën DS, er komfort stadig en vigtig del af Citroëns identitet. 

Ikke mindst hos C3 Aircross, der udmærker sig ved både at være støjsvag og ved at kunne absorbere ujævnheder i underlaget mens du sidder godt til rette i velpolstrede sæder. Til gengæld krænger Aircross også tilpas meget til, at medpassagerer hurtigt kan blive utilpasse i snoet landskab – det er oplevet på egen mave.

Hvem er konkurrenterne?

Markedet for mini-SUV’er er rødglødende. C3 Aircross skal både konkurrere mod søsterbilen Opel Crossland X, Renault Captur og Peugeot 2008. Samtidig er der nye konkurrenter på vej i form af Hyundai Kona, Kia Stonic og en tysk pendant med spansk temperament; Seat Arona.

Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross © Citroën


Hvornår lanceres den?

Medio/Ultimo november.

Vi synes…

Aircross er mere komfortabel end konkurrenterne. Samtidig tør Citroën vælge et design, der deler vandene; Selvom der sker meget, og fronten nærmest er overdynget med detaljer, peger vi tommelfingeren op for modet til at skille sig ud.

© Citroën

Måske er du interesseret i...