Fenris
Fenris © Fenris Motorcycles

Dansk el-motorcykel kommer til at hvine som en jetmotor

Manden bag den kommende danske el-motorcykel glæder sig til at vise den frem - og demonstrere, at den langt fra er lydløs

19. august 2017 af Steen Bachmann

I november 2016 mødte Bil Magasinet for første gang bagmændene til et nyt ambitiøst projekt på to hjul. Fenris Motorcycles har base i et gammelt lokomotivværksted centralt i København, hvor det voksende team arbejder på den første prototype til en dansk batteridrevet motorcykel.

Fenris får lithiumbatteri og elmotor, en 0-100-tid på under 3,0 sek. og en rækkevidde på 250-300 km på en opladning afhængigt af kørestil.

Vi hører CEO Jesper Vind fra Fenris Motorcycles, hvor langt de er kommet (og om han giver en tur): 

Jesper Vind
Jesper Vind

Jesper er vokset op med benzindrevne motorcykler og har givet gas på dem siden han var seks år gammel. I dag har han blikket stift rettet mod fremtiden, og den byder på andet end benzinmotorer.

© PR

Hvad er planen?

- Fenris Motorcycles arbejder frem mod at have et EU & US typegodkendt produkt på markedet i 2020. Det er et taktisk vigtigt tidspunkt, da der med stor sandsynlighed ikke vil være konkurrence fra etablerede motorcykelvirksomheder. Vi vil derfor kunne agere uden større konkurrence i en periode, som det indtil nu har været tilfældet med Tesla. Med en seriel produktion fra 2020 er vi klar, inden andre producenter kan komme i markedet.

Sikkerhed, moment og power

Hvad er pointen med en batteridrevet motorcykel?

- Vi vil overgå benzinmotorcykler på alle parametre. Vores timing er ideel, da vi rammer en trend i international politik: Flere bilproducenter forventer, at 20-25 pct. af deres salg i 2025 vil være elektrisk. Vores motorcykler er 100 pct. emissionsfri og vil dække fremtidige emissionskrav uden at være kedelige - tværtimod. Vi kan lave en mere sikker elektrisk motorcykel og få mere moment og acceleration. Sensorteknologi kan assistere rytterens vejgreb under acceleration og nedbremsning, og i det hele taget er sikkerhed vigtigt for os. Vi præsenterer et videnskabeligt papir om elmotorcyklens sikkerhed på en af branchens vigtigste konferencer, Richardo Motorcycle Conference, i Milano i november. 

Hvordan skaber man køreglæde på to hjul uden motorlyd?

- Det er en vandrehistorie, at el-motorcykler er lydløse. Motoren på en elmotorcykel er eksponeret i modsætning til mange elbiler, og vores motorcykel har en turbineagtig lyd, når den accelererer, lidt som en jetmotor. Har man prøvet at accelerere i en Tesla, ved man, at elkøretøjer ikke behøver at være langsomme. Accelerationen er endnu vildere på en elmotorcykel. Det er også utroligt behageligt ikke at skulle arbejde med gear og kobling i bytrafik, og på en varm sommerdag er der ingen varmeudvikling fra elmotoren, så man sveder ikke i sin køredragt.

Har motorcyklen en fremtid?

- Ja, og vi forventer, at den får en renæssance som transportmiddel, når selvkørende biler vinder indpas. De vil sikkert blive et lovkrav i min levetid, og jeg forventer ikke, at jeg må føre bil om 30 år. Jeg tror, det vil skabe en modreaktion fra dem, der nyder at køre selv.

Giver du en tur?

- Ja, når vi har en gadeklar prototype klar, får I en tur!

Tjek Fenris Motorcycles internationale præsentationsvideo:

Måske er du interesseret i...