Få danske leasingpriser på brugte tyske biler

Lige noget for biltosser: Ny portal leverer omgående dansk leasingpris på brugte importbiler

15. februar 2016 af Steen Bachmann

Sidder du også og kigger på brugte biler på mobile.de, mens resten af familien ser X Factor? Og drømmer om alle de fantastiske biler, der står og venter på nye ejere syd for grænsen til helt andre priser end dem, vi må leve med i vores eget afgiftshelvede?

Det gør teamet bag en ny onlineportal for importbiler også. Direktør Christian Hougaard fra Interdan Leasing kigger på brugt BMW M3 og 335i Touring:

”Vi har jo allesammen siddet og søgt på drømmebiler på mobile.de, mens der var Vild med Dans eller X Factor i fjernsynet. Men så kommer man ikke videre, for hvordan får man bilen hjem og hvad vil den koste som leasingbil på danske plader? Her har målet med vores nye søgemaskine været at tilbyde både bilsøgning og beregning på én hjemmeside," fortæller han.

Interdan Leasing har indgået et samarbejde med Tysklands største brugtbilportal mobile.de, der aktuelt har mere end 600.000 brugte biler til salg. Teamet bag søgemaskinen har arbejdet på at kunne tilbyde søgning af importbiler og beregning af et konkret leasingtilbud på én gang siden 2014, og er netop gået live på interdan-leasing.dk.

Hvordan foregår det?

”Du finder en bil på mobile.de og klikker ’Beregn Tilbud’. Vores søgemaskine vil nu matche den med en tilsvarende variant i Danmark. Der er lidt forskellige måder at angive varianter på i Tyskland, så for at finde en realistisk pris på gaden i Danmark på danske plader, er vi nødt til at matche Mobile's database med vores egen. I de mest gængse modeller foregår det helt automatisk. Når vi kender markedsprisen i Danmark, kan vi give dig et leasingtilbud på 12 måneder/20.000 km inkl. køretøjets reelle værdi og forventede afskrivning.”

Kan jeg stole på, at der ikke løber flere omkostninger på efter jeg har afleveret bilen?

"Vi tror på at give vores kunder en fuldt gennemskuelig kontrakt, hvor alle detaljer er med. Du kan tilvælge dæk- og serviceaftale, og få lavet en tilstandsrapport i Tyskland, så du ved, hvad du køber. Det er også muligt at hente bilen selv, men de fleste foretrækker, at vi står for import, indregistering og levering. Hvis du overholder betingelserne i kontrakten, løber der ikke flere udgifter på, end det fremgår af tilbuddet," siger Christian Hougaard.

Søgemaskinen for leasingtilbud på importbiler er bedst til de mere gængse modeller som BMW 5-serie og Audi A4, men det er også muligt at få tilbud på mere eksotiske biler som Maserati Quattroporte eller sportsvogne som Porsche 911.

Hit med et priseksempel

Vi har søgt på en af Bil Magasinets favoritter, der netop er fyldt 36 måneder – man kan sagtens flexlease nyere biler, men det betaler sig bedst med biler over tre år:

Audi RS6 Avant
Audi RS6 Avant

Den seneste generation RS6 Avant blev præsenteret i efteråret 2012 og kom på gaden i foråret 2013. Det vil sige, at den fylder tre år nu, så hvad koster sådan en basse på flexleasing, der går 0-100 på 3,9 sek.?

Vi finder først den rette model på Interdan-Leasing og begrænser søgningen til årgang 2012-2013. Det giver et resultat på 15 biler. Vi vælger en rød bil uden topfartbegrænser og med keramiske skiver, der har kørt 59.000 km.

Bilen skal nu matches med den samme variant i Danmark, men her har systemet sin begrænsning. Bilinfo, som er en bredt udbredt dansk database med bildata, kan ikke genkende vores RS6 Avant, men systemet vurderer, at den vil koste ca. 1.560.000 kr. på gaden i Danmark - det lyder realistisk, omend prisskønnet er lidt lavt sat.

Tilbuddet på flexleasing angiver, at du køber bilen for 618.782 kr. (uden afgifter), kører 20.000 km i den og sælger den igen for 525.982 kr. (uden afgifter).

Den samlede førstegangsbetaling er 264.196 kr. og den månedlige leasingydelse er 17.826 kr. Leasingselskabet står for al det praktiske og tilbuddet er inklusive forsikring.

Alt i alt vil det koste dig 344.282 kr. i perioden. Det lyder som en pænt dyr billøsning, men husk, at du dribler uden om det danske afgiftscirkus og kun betaler registreringsafgift i 12 måneder. Du undgår dermed at binde en masse penge i bilen og undgår at skulle bruge et stort beløb på forsikring og finansering af registreringsafgift. Det er faktisk det, der er hele pointen ved flexleasing.

Er det rettet mod private eller erhvervsmæssige brugere?

”Flexleasing kan betale sig for begge, men foreløbig er fire ud af fem private kunder. Faktisk er der stor variation i de typer af biler, vi henter hjem. Vi har flest Audi A4 og A6, og får også mange henvendelser på BMW 5-serie og diverse Mercedes-Benz. Men vi har også kunder med ældre Porscher og nyere Range Rover. Vi har faktisk lige sendt en ny Range Rover ud til en kunde,” siger Christian Hougaard.

Generelt kan flexleasing bedst betale sig for brugte biler over tre år med en markedspris i Danmark på over 400.000 kr., men der findes undtagelser. For eksempel har Interdan Leasing flere kunder, der specifikt efterspørger VW Passat Variant Highline med DSG-gear. Den er temmelig dyr som brugt i Danmark, men fås til billige penge i Tyskland. Der er aktuelt også kunder, der flexleaser biler i den lille mellemklasse som Audi A3 og BMW 1-serie. 

Interdan Leasing er en del af Interdan Gruppen, der blandt andet importerer Peugeot og Mitsubishi. I 2014 havde de en omsætning på 4,6 mia. kr.

Mere

Måske er du interesseret i...