© Lotus

Evigt døende Lotus skyder igen

Lotus har atter fået nye ejere og markerer det med et kraftigt genoptryk af en kendt model

21. juli 2017 af Mikkel Thomsager
© Lotus

Der er skrevet utallige bøger om Lotus' historie. Mærket har produceret fantastiske biler og haft stor indflydelse i motorsport, men de senere år husker vi mest mærket for, at det har skiftet ejere utallige gange. Senest til Geely, der også ejer Volvo.

Formentlig af samme grund har udviklingen i mærkets modelprogram begrænset sig til videreudvikling af kendte modeller. 

Lotus Elise blev reelt præsenteret i 1996, hvor chassiset i øvrigt blev produceret i Tønder.

© Lotus

Aerodynamik på forruden

Efter overtagelsen af Geely er Lotus nu klar med sin hidtil kraftigste model. Der er selvsagt ikke tale om en ny model, men en revideret version af Lotus Evora kaldet Evora GT430. 

Den har 430 hk og med en tørvægt på bare 1.258 kg, og den går fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Topfarten er 305 km/t. 

Det sidste kunne lyder som noget, du ikke har lyst til, når du betragter den lille aluminiumsbil, men med den reviderede model har Lotus arbejdet ihærdigt på aerodynamikken. 

Det gælder ikke bare den enorme hækspoiler, men også vindens arbejde ind gennem fronten og ud på forruden, hvor luftreguleringen medvirker til at skabe op til 250 kg downforce ved topfart.

Toyota-motor med sport i

Lotus Evora GT430 er en videreudvikling af Lotus Evora Sport 410. 

Den første Evora blev præsenteret i 2009. Lige siden har motoren været den kendte Toyota V6 på 3,5 liter med luftkølet kompressor. 

Selv om det er en Toyota-motor, der gør tjeneste i millioner af Toyota-gadebiler, så tager den 7.000 o/min i Evora GT430. Momentet på 440 Nm er først klar ved 4.500 o/min, hvilket antyder, at Lotus har formået at sportificere Toyota-hjertet. 

En af løsningerne er et letvægts-svinghjul. Gearkassen er den kendte 6-trins manuelle, med korte vandringer i selve skiftet. 

Ud over de ekstra 20 hk er vægten reduceret med 26 kg. Hovedparten af vægtbesparelsen kommer fra et nyd udstødningssystem i titanium.

Lotus forhandles herhjemme af Lotus Copenhagen, der vil kunne levere Evora GT430 i efteråret. Prisen er ikke oplyst.

Indvendigt ligner Evora sig selv, men GT430 har to-farvet Alcantara-beklædning af sæder. Sæder i kulfiber er ikke standard, men fås som ekstraudstyr.

© Lotus
© Lotus

Måske er du interesseret i...