Alpine A110

1960'er-ikonet genopstår: Enorm interesse for Alpine i Geneve

Verdenspremieren på den nye Alpine A110 blev noget af et tilløbsstykke, da bilen blev vist for første gang i Genève. Her kan du læse mere om bilen og se et bud på, hvad den kommer til at koste.

8. marts 2017 af Steen Bachmann

Det franske sportsvognsmærke Alpine viser nu sin nye model foran et enormt presseopbud på 2017 Genève Motor Show. Genève ligger på grænsen til Frankrig og er tilsyneladende hjemmebane for den fransktalende del af pressen – i hvert fald hvis man skal bedømme interessen ud fra fremmødet.

Bossen for Alpine Cars, hollandske Michael van der Sande, introducerede den nye model, der er designet med inspiration i den berømte forgænger fra 1962, men ellers er nykonstrueret.

96 pct. af konstruktionen er aluminium, hvilket bidrager til den opsigtsvækkende lave køreklare vægt på 1.080 kg. Det gør bilen lettere end konkurrenter fra Lotus og Alfa Romeo.

Alpine A110 er 417 cm lang, 126 cm høj og har en akselafstand på 242 cm. Det betyder, at den cirka er på størrelse med en Audi TT, men lidt lavere.

Den 1,8-liters turbobenziner er placeret bag de to sæder og foran bagakslen. Den yder 250 hk og 320 Nm.

Bilen er baghjulstrukken og har en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse med betjening via flapper bag rattet, 

Vægtbalancen for/bag er 44/56 pct., og 0-100-tiden er 4,5 sekunder. Topfarten er angivet til 250 km/t.  

Alpine oplyser, at de fleste af de 1.955 eksemplarer, der skal bygges i første omgang, er solgt. 

Alpine A 110 skal bygges på den traditionsrige Alpine-fabrik i Dieppe, Frankrig, hvor Alpine har bygget biler siden 1973, hvor Renault købte mærket. De seneste år har fabrikken været hjemsted for Renault Sport, men nu bygger de altså Alpine igen.

Der kommer ingen dansk forhandler, men 16 dedikerede europæiske Alpine-centre, hvor man vil kunne specificere og bestille bilen. Det er også muligt at købe den online via en app.

Prisen på en First Edition på gaden i Frankrig er 58.000 euro, hvilket ifølge den danske Renault-importør vil betyde ca. 800.000 kr. på danske plader.

Det er mange penge, men billigere end tilsvarende sportsvogne fra Lotus, Alfa Romeo og Porsche.

De første biler bliver leveret i Frankrig løbet af sommeren, hvorefter resten af Europa følger. I starten af 2018 begynder leverancerne til Storbritannien og USA.

Måske er du interesseret i...