© PR

Drift mode: Nu skal vi forberede os på at se E-klassen plantet i autoværnet

Mercedes gør Ford kunsten efter og installerer en knap, der gør det muligt at køre sidelæns med hjælp fra bilens computere.

6. oktober 2016 af Anders W. Vorup

Den er god nok. Inden længe vil du kunne opleve den næsten to tons tunge herregårdsvogn ligge sidelæns. Mercedes lancerer “Drift Mode” i AMG-versionen af den store E-klasse.

Selvom Mercedes bevæger sig mere og mere i retningen mod firehjulstræk, lader det altså ikke til, at de vil slippe af med alt morskaben. I hvert fald ikke, hvis vi skal tro AMG-bossen Tobias Moers.

- Det bliver med firehjulstræk, og vi kommer til at have “Drift Mode”, fortæller Moers til Autocar ved Paris Motor Show.

Systemet kender vi allerede fra Ford Focus RS, og hos Mercedes fungerer det på samme måde. Efter et let tryk på “Drift Mode”-knappen kan bilens computere styre, hvor mange kræfter der skal sendes til baghjulene.

Man skal bare lige hæfte sig ved en ting. Bare fordi bilen kan, er det ikke ensbetydende med, at føreren kan.

Den selverkendelse kan man nok desværre ikke forvente af alle kommende E-klasse-ejere, hvilket kan få os til at frygte, at de utallige mislykkede forsøg vil resultere i både ridsede autoværn, lygtepæl og ikke mindst biler.

Og ja, konceptet lyder grundlæggende mærkeligt. Men i en tid hvor mange fabrikanter arbejder hen imod flere firehjulsdrevne køretøjer, er det måske alligevel det bedste fra begge verdener? 

Du kan køre roligt og sikkert med familien men samtidig få raset af ved at ligge sidelæns, når forholdende tillader det.

Hvad synes du om drift mode i en stationcar? Deltag i debatten herunder.

Se i øvrigt Søren Juul prøve kræfter med Focus RS'eren i "Drift Mode".

Måske er du interesseret i...