Man skal være en sand kender for at spotte faceliftet udefra. LED-lygter er nu standard, mens de klassiske nyrer stikker en smule længere frem end tidligere. 

© BMW

Diskret ansigtsløft til BMW 2-serie

Kendere kan se forskel, men du skal enten åbne dørene eller slå taget ned, før BMW’s facelift af 2-serien for alvor er synligt.

1. juli 2017 af Niklas Majgaard

Hvor?

Garching, München.

Hvad er nyt?

Udefra afsløres den faceliftede 2-serie af en let ændret front. Både for- og baglygterne er blevet frisket op, og LED-lygter er fra nu standard i hele serien. Der er kommet tre nye farver til. Den ene, Seaside Blue, er vist her, mens Mediterranean Blue og Sunset Orange også er nye. Ligeledes er der fire nye fælgdesigns, men de største ændringer er i kabinen. Her er hele instrumentbordet blevet designet om, og du har flere muligheder for at spække bilen med teknologi. Du kan for eksempel få Apples CarPlay og meget andet. Det nye interiør er yderst vellykket.

Med i faceliftet er tre nye farver. Seaside Blue som vist her, Mediterranean Blue og Sunset Orange er de andre

© BMW

Hvordan kører den?

2-seriens modelprogram er meget bredt. På testdagen havde vi to biler til rådighed i form af en 220d Cabriolet med Steptronic og en M240i Coupé xDrive.

220d’en er yderst komfortabel og velkørende, og Steptronic-gearkassens otte trin sender bilen fint afsted uden at virke uraffineret. Den toliters dieselmotor leverer respektable 450 nm, og det er altid godt at have i baghånden, for det gør overhalinger ganske ubesværede. Steptronic er ekstraudstyr i de mindre modeller, og du kan derfor godt få eksempelvist 220d med den velkendte sekstrins manuelle gearkasse.

Man mærker straks forskellen, når man hopper over i M-bilen, men med det sagt, så er 220d Cabriolet velkørende og ganske neutralt styrende. Man kan godt provokere den lidt på grænsen, men det bliver ved det.

Det eneste, der er lidt underligt ved at køre i en BMW 220d med taget nede, er lyden. Dieselmotoren trækker godt og spiller fint sammen med transmissionen. De manuelle skift med palerne bag rattet fungerer også godt - men det er som om man savner lidt mere motorlyd. Det er her, man skal gøre op med sig selv, om man er mest til lyd og lidt flere omdrejninger fra eksempelvist en tilsvarende, benzindrevet 220i, eller om man hellere vil have det solide bundtræk og gå lidt på kompromis med den sportslige oplevelse.

Nogle af modellerne fås også med manuelle sekstrins gearkasser, mens den ottetrins Steptronic er eneste valg i 220d xDrive, 225d, 230i og M240i. 

Taget er 20 sekunder om at folde sig væk i bagagerummet

© BMW

Hvem er konkurrenterne?

Dette er et bredt spørgsmål ved BMW 2-serie, for motorvarianterne er mange, og gør, at den reelt kan konkurrere med alt fra Audi A3 cabriolet og Volkswagen Scirocco til mere effektfulde biler som Mercedes C400 Coupé og Audi TTS - alt efter, hvilken motorvariant, du sætter kryds ved. I alt er der syv forskellige motorstørrelser, så du kan få alt fra en turboladet 1,5 liters benzinmotor med tre cylindre og 136 hk til den fuldfede, turboladede rækkesekser i M240i. Den er på tre liter og yder 340 hk.

I den mere moderate ende hersker 220i og 220d, og begge er med deres toliters, firecylindrede motorer på henholdsvis 184 hk/270 nm og 190 hk/400 nm spændende konkurrenter til biler som netop A3, Scirocco og TT. Billigst blandt 2-seriens coupéer og cabrioleter er 218i. Den er din fra 381.400 kroner. 

Baglygterne er også blevet frisket op, men ellers er ændringerne at finde indenfor. 

© Niklas Majgaard

Hvornår lanceres den?

Den faceliftede 2-serie er i handlen nu.

Vi synes...

Som cabriolet gør 2-serie det stadig godt. Den bliver aldrig en praktisk bil, men den er velkørende, komfortabel og har et godt overskud, specielt hvis man vælger en 220d som denne. Værd at notere er, at vindstøjen kan være ret overvældende, når taget er nede, men det løser sig, når man monterer en vindskærm bag forsæderne. Desværre er skærmen ikke standardudstyr, men derimod et tilkøb til 6.445 kroner. 

Instrumentbordet er helt nyt, og den store navigationsskærm stikker frem i midten

© Foto: BMW

Vores testbil, 220d, placerer sig midt i lineuppet for dieselbiler. 

© Niklas Majgaard

Måske er du interesseret i...