Audi A4 & Alfa Romeo Giulia
Audi A4 & Alfa Romeo Giulia © Søren Juul

Dieselbilerne dominerer fortsat det danske brugtmarked

... men det bliver de ikke ved med at gøre, vurderer BilBasens nye direktør. Få et indblik i maskinrummet hos portalen, der følger brugtmarkedet dagligt

21. august 2017 af Steen Bachmann

Bilmagasinet.dk følger hver uge udviklingen for både nye og brugte biler på det danske marked - herunder hvad markedet efterspørger. Vi tager fat i BilBasen og Bilinfos nye direktør, Abhishek Roy, for at høre, hvordan det aktuelt står til med udbud og efterspørgsel på diesel- og benzinbiler.

Lille flertal af dieselbiler

Lige nu har BilBasen cirka 60.000 biler til salg. Af dem er 52,8 procent dieselbiler, 47,0 procent benzinbiler og 0,2 procent elbiler. 

Hvis vi kigger isoleret på personbilerne, så er fordelingen 50,8 procent dieselbiler og 49,0 procent benzinbiler og de resterende er igen elbiler.

Hvad er tendensen for udbuddet af brugte dieselbiler i Danmark?

- Hvis vi kigger bort fra gulpladebilerne, hvor langt størstedelen er diesel, så har der gennem de seneste tre år stort set været lige mange diesel- og benzinbiler til salg. Man skal huske, at der sælges rigtig mange dieseldrevne firmabiler i Danmark, mens de mindre biler, der sælges til private, ofte er benzinbiler. Vi kan dog konstatere, at søgningerne tipper over mod benzinbilerne, og generelt har interessen for benzindrevne biler været stigende i det seneste år. Fordelingen af brændstoftyperne er fortsat stort set ens, og det er min vurdering, at sådan vil det også være på kort og mellemlang sigt, siger Abhishek Roy.

Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia © Søren Juul

Hvad viser jeres aktuelle analyse?

- Den viser, at der fortsat er færre brugte biler til salg i Danmark i forhold til efterspørgslen. Når jeg taler med bilforhandlerne, så har de også vanskeligt ved at skaffe tilstrækkeligt med biler. Derfor er priserne på såvel diesel- som benzinbiler svagt stigende. Men priserne på benzindrevne biler stiger mere end dieselbilerne. Når vi kigger på liggedage, så er de også faldende for såvel diesel- som benzinbiler, især i de større klasser. Vi forventer, at efterspørgslen på både diesel- og benzinbiler vil være høj i de kommende måneder, og dermed også priserne. Der er på ingen måde udsigt til prisfald.

Diesel fortsat bedst til langture

Hvad skal man vide, hvis man kører 30.000 km om året og overvejer at købe en nyere brugt bil til 350.000 kr.?

- Man kan få rigtig meget brugtbil på dét budget. Der er et stort og varieret udbud til salg fra mærker såsom Audi, Mercedes, BMW og Volvo. Kører man mange korte ture, vil jeg fortsat anbefale en benzinbil. Kører man omvendt lange stræk, så er diesel oplagt.

Alfa Romeo Giulia & Audi A4
Alfa Romeo Giulia & Audi A4 © Søren Juul

Er der overhovedet nogen idé i at købe en brugt bil nu i betragtning af en potentiel sænkelse af registreringsafgiften i efteråret? Er det ikke smartere at lease?

- Leasing er attraktivt for nogle, køb af nye biler for andre, og brugtbiler er for mig et godt alternativ til begge forbrugsformer, fordi nye biler har så høj en afskrivning i Danmark. Dermed får man meget bil for pengene, når man køber brugt. Vi kan konstatere, at de tidligere års afgiftssænkninger har haft begrænset effekt på brugtbilmarkedet, fordi efterspørgslen har været høj.

Måske er du interesseret i...