Derfor er rat og pedaler afmonteret i fremtidens Smart

Tyske Smart kommer med sit bud på en fleksibel delebilsteknologi, som skal gøre hverdagen nemmere for milioner af brugere.

9. oktober 2017 af Mathias Brandt

Ved dette års IAA-messe i Frankfurt præsenterede Smart sin første model uden hverken rat eller pedaler. Konceptet hedder Smart vision EQ fortwo. Den selvkørende konceptbil samler passagererne op, hvor de ønsker, og kører dem hvorhen, de vil – sikkert og helt uden menneskelig indblanding.

Smart vision EQ fortwo vil flytte opfattelsen af, hvordan fremtidens persontransport kommer til at se ud: En personlig, fleksibel og miljøvenlig transportform.

Det er planen, at bilen henter sine passagerer og kører dem til deres destination. Da hverken rat eller pedaler optager plads, kan passagererne slappe af eller arbejde under transporten.

Udenpå fungerer bilens døre og front som store skærme, hvilket giver mulighed for at dele information eller kommunikere med andre trafikanter. Derudover giver skærmene også bilen et individuelt udtryk baseret på brugernes personlige profil.

– Smart vision EQ fortwo er vores vision om fremtidens mobilitet i byerne og den mest radikale konceptbil inden for delebiler, der findes – helt selvkørende, udstyret med de bedste kommunikationsevner, lette at identificere og naturligvis elektriske,  siger Anette Winkler, adm. direktør hos Smart.

Når den elektriske mini bil ikke er i brug, finder den selv hen til nærmeste ledige ladestander. Bilerne lades desuden så vidt muligt op, når udbuddet af elektricitet er stort. Når udbuddet af elektricitet omvendt er lavt og efterspørgslen stor, kan bilen tilsluttes og sende strøm tilbage i el-nettet.

Ny form for bildeling bekæmper trængsel på vejene

Da bilen er fuldt elektrisk, udleder den ingen CO2 i byen. Efter planen skal Smart vision EQ fortwo være med til at begrænse trængsel på vejene, da den selvkørende teknologi giver en langt mere flydende trafik.

I dag har Daimlers bildelingstjeneste, car2go, 2,6 mio. brugere på globalt plan, og antallet stiger hele tiden.

En stor del af car2go-tjenestens popularitet skyldes, at bildeling er spontant og fleksibelt. Bilen hører ikke hjemme noget bestemt sted og kan bestilles og efterlades hvor som helst inden for sit overordnede geografiske område. Allerede nu analyserer Mercedes de overordnede trafikmønstre hos tjenestens bruger, og det er planen, at denne data skal bruges til at lære en fremtidig flåde af selvkørende biler fra Smart at forudsige, hvor og hvornår behovet for mobilitet opstår.

Måske er du interesseret i...