© bilmagasinet.dk

Den eldrevne Up bliver dyr

Dansk pris på 186.000 kr. betyder, at e-Up alligevel ikke bliver det folkelige gennembrud for elbilen

10. oktober 2013 af Bil Magasinet

Volkswagen offentliggør den danske pris på elbilen e-Up. Vi havde håbet, at den ville få en beskeden merpris i forhold til en tilsvarende udstyret benzindrevet Up, når man regner de lavere driftsomkostninger og den højere komfort med. Men til 186.000 kr. inklusive batteri, men eksklusive hjemmelader, bliver den så dyr, at den stiller op i rækken af moderne elbiler, der kun er relevante for elbil-fans og brugere, der ikke selv skal betale for bilen.

"Jeg er ikke enig i påstanden om, at e-Up er meget dyr. Du skal sammenligne den med en High Up, der med alt i udstyr koster ca. 150.000 kr. e-Up får også DK-pakke, men den primære årsag til den højere pris er det meget dyre og avancerede batteri. Dén her teknologi er væsentligt dyrere at fremstille end konventionelle motorer,"siger pressechef Søs Righolt Illum fra Volkswagen Danmark til Bil Magasinet.

Bruger 1/3 i drivmiddel i forhold til en benzin-Up
e-Up kører med en elektromotor, der oplades via lithium ion-batteri. Batteriet har en garanti på 8 år/200.000 km og vejer 230 kg. Det er placeret i bunden af bilen mellem akslerne og optager derfor ikke noget af pladsen i bagagerummet, hvor der er et opbevaringsrum til ladekablet. Motoren yder 82 hk, men vigtigere er momentet på 210 Nm, der er til rådighed ved alle omdrejninger og giver en 0-60 km/t på 5,0 sek.

© bilmagasinet.dk
 

På grund af støtte fra offentlige midler betaler elbilsoperatøren CLEVER 1 kr. tilbage for hver kilowatt, du lader på elbilen fra din egen ladestation. Med en kWh-pris på 1,20 kr. betyder det, at en fuld opladning koster cirka 23 kroner, og at du kan køre cirka 100 km for en 20'er.

Til sammenligning koster 100 km i en almindelig Up med benzinmotor cirka 60 kr. Du kan derfor forvente, at el-Up'en vil koste cirka en tredjedel i drivmiddel i forhold til en almindelig Up.

© bilmagasinet.dk

Totaløkonomien vælter
Oven i regnestykket skal der lægges pris for oprettelse af en hjemmelader, og et månedlig abonnement. Og når vi lægger de tal til, vælter totaløkonomien - i hvert fald sammenlignet med en benzindrevet Up til 150.000 kr.

Den billigste hjemmelader fra CLEVER er på introtilbud til 5.000 kr. for oprettelse og leje, og hertil kommer et månedlig abonnement på 299 kr. Prisen for at få en eldrevet Up som pendlerbil i stedet for en benzin-Up er derfor ikke 186.000 kr., men minimum 191.000 kr. + 299 kr. om måneden for abonnement på CLEVER + udgiften til strøm i hjemmelader + udgift til opladning på CLEVERs ladestandere.

Du slipper for årlige afgifter og udgifter til benzin, og service er lidt billigere for elbilen. Forsikringspræmien er den samme som på en benzin-Up.

© bilmagasinet.dk

Nemt at finde en offentlig ladestander
CLEVERs landsdækkende ladenetværk bliver i efteråret udvidet med 30 nye 50kW Combo-hurtiglade-stationer. Her vil e-Up kunne hurtigoplades til 80 procent på 30 minutter. Derudover kan bilen oplades på CLEVERs øvrige ladestandere, hvor en opladning tager seks timer. På virksomhedens gratis app kan man se alle CLEVERs ladestandere, blive guidet derhen og se om de ledige. App'en fungerer efter vores erfaringer fint, og leder hurtigt til den nærmeste af de foreløbig 130 offentlige ladestandere.

© bilmagasinet.dk

Samarbejde til gavn for forbrugerne
”Volkswagen er et stærkt brand med gode produkter i en kvalitet som danskerne kender. Kombineret med CLEVERs stærke opladningsprodukter og erfaring med det danske elbilmarked giver det et solidt match. Vi er derfor glade for at gå sammen med Volkswagen om at få flere elbiler på gaden i Danmark. Når endnu en stærk spiller som Volkswagen satser så målrettet på elbilen,  er der ingen tvivl om, at elbilen er blevet mere attraktiv for de fleste,” siger Lars Bording, adm. direktør i CLEVER. 

”Det er afgørende for elbilens succes, at opladningen er fleksibel, hurtig og bekvem. Med CLEVERs ladeløsning flytter ’tankstationen’ bogstaveligt talt hjem i garagen, samtidig med, at man får adgang til hurtig opladning på et stort landsdækkende ladenetværk. Det gør det nemt, billigt og trygt at være elbilist,” siger Volkswagens direktør, Ulrik Schönemann og understreger at ”det har tillige været væsentligt for os i valget af samarbejdspartner, at der med Clever er tale om en dansk leverandør.”

Volkswagen e-Up bliver lanceret i Danmark ultimo november hos seks udvalgte Volkswagen-forhandlere i København, Aarhus, Aalborg, Odense, Glostrup og på Amager. Prisen for bil inklusive batteri er 186.000 kr.

© bilmagasinet.dk

Oplad på Shell-tankstationer
For første gang i Danmark kan man nu også tanke el på benzinstationen. Shell og CLEVER går nu sammen om at tilbyde opladning til elbiler. Fremover vil elbiler kunne tanke strøm på Shells servicestationer, hvor CLEVER sætter hurtiglade-stationer op.Det nye samarbejde styrker det landsdækkende ladenetværk til elbiler med placeringer på i alt 15 Shell servicestationer. På kortet ses de første seks placeringer:

© bilmagasinet.dk

 

Måske er du interesseret i...