2014 Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged
2014 Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged © Bil Magasinet

Danskerne køber ikke dyrere biler mere – det er meget smartere at lease dem

De høje danske bilafgifter har nærmest udslettet markedet for dyrere nye og brugte biler på danske plader – selv forhandlerne opfordrer kunderne til at lease, viser rundspørge

2. maj 2017 af Steen Bachmann


Leasing er nu så fordelagtigt, at man nærmest skal insistere for at få lov til at købe en bil i luksusklassen. Der er ikke noget, forhandlerne hellere vil end at sælge dig en ny eller brugt bil i den dyrere ende, men det kan simpelthen ikke betale sig.

“Der er nærmest ingen argumenter for at købe. Selv de rigeste danske kunder leaser deres biler i dag, og de få, som indledningsvis ønsker at købe, indser næsten altid de store fordele, der er ved leasing, når vi sætter dem ind i mulighederne,” siger direktør Kim Gruhl fra Formula Leasing. 

Formula Automobile i Allerød nord for København importerer Ferrari og Maserati, men handler også med andre mærker. Her er erfaringen, at efterspørgslen efter leasing som finansieringsform har ført til en selvforstærkende spiral.

Svært at sælge dansk bil

“Det bliver sværere og sværere at håndtere biler, som er afgiftsholdige, så vi sælger nærmest aldrig en bil på fuld afgift i Formula-regi,” siger Kim Gruhl.

Markedet for dyre specialbiler på danske plader er i sagens natur begrænset i forhold til en bil uden afgifter, som kan afhændes fra dag til dag på det europæiske marked. 

Sælger man en dansk indregistreret bil til en udenlandsk køber, kan man få registreringsafgiften retur. Der er bare dét, at Skat trækker 15 pct. fra beløbet, inden de udbetaler pengene.

Det attraktive udenlandske marked og det ubehagelige fradrag i tilbagebetalingen af afgift har nærmest udslettet markedet for brugte specialbiler på danske plader.

2015 Audi A8 3,0 TDI quattro Tiptronic
2015 Audi A8 3,0 TDI quattro Tiptronic


Flere penge blandt kunderne

Men hvad så med efterspørgslen. Hvordan går det med den?

“Det går rigtig godt,” fortæller John Løvborg, der er indehaver af Løvborg Biler i Silkeborg og har forhandlet biler de seneste 35 år. 

“Vi faldt for nylig over en Mercedes S 500 Cabriolet fra april 2016, og det slog mig, at den vist ikke har været til salg som brugt i Danmark. Den hentede vi hjem og indrykkede et opslag med den i Børsen før Påske. Det var der en kunde, der så i avisen. Han kom ind til os, og så vi lavede en handel.”

John Løvborg fortæller, at den typiske kunde til en dyrere bil har set den på nettet, inden han eller hun kommer ind i butikken. Herefter er det så op til sælgeren at sætte en aftale sammen, der passer til kundens behov – herunder hvilke former for leasing der kan komme på tale.

2016 BMW 730d L aut.
2016 BMW 730d L aut.

Også Bentley kan leases

I toppen af bilernes hierarki finder vi Bentley. Bentley Copenhagen etablerede sin egen leasingafdeling i august 2016. Hvordan står tingene til her? 

“Vi opfatter leasing som et naturligt værktøj til at sælge biler i det her segment. Leasing er en del af værktøjskassen i den samlede forretning – og i vores kundetilgang,” siger leasing advisor Michael Bjerrekær fra Bentley Copenhagen.

Har en kunde lyst til at have en bil i en længere periode, vil rådet være at lease bilen de første par år og herefter pålægge den fuld afgift.

“Vi informerer kunden om, at markedet for biler med fuld afgift i luksussegmentet stort set er ikkeeksisterende, hvilket man skal være opmærksom på, når man ønsker at sælge sin bil igen,” siger ­Michael Bjerrekær.

2016 Bentley Continental GTC V8 S
2016 Bentley Continental GTC V8 S © A. Hansen


Regning på 2,4 mio. kr. i afgifter

Den hvide Bentley GT V8 Convertible har kørt 500 km og er første gang indregistreret i 2016. Derfor tages der udgangspunkt i 1,0 pct. af den totale afgift. Prisen er 1.325.679 kr., hvilket bliver til 4.087.903 kr. med moms og afgift (de danske afgifter udgør 2.430.804 kr.)

Bentley Leasing tilbyder sæsonleasing med seks måneders kørsel/seks måneders stilstand. Førstegangsbetalingen er 275.000 kr., og restværdien efter perioden på 12 måneder er 879.508 kr. ekskl. moms og afgift. Afskrivningen er sat til 20 pct. 

Den månedlige ydelse i aktive/passive måneder er hhv. 34.104 kr.og 4580 kr. 

Forsikring er hhv. 1359 kr. og 680 kr. om måneden i aktive/passive måneder, og selvrisikoen 15.000 kr. 

Nyere biler skal leases

For nye og nyere biler til over ca. 300.000 kr. er billedet entydigt: Her kan leasing bedst betale sig, også selv om du kører mange kilometer om året.

For biler, der er mere end fem-syv år gamle og har taget den værste afskrivning, er regnestykket mere kompliceret. Her kan det i mange tilfælde betale sig at lease frem for at købe, men vi anbefaler at kontakte en uafhængig økonomisk rådgiver for at regne på, om det bedst vil kunne svare sig at købe eller lease.

For nye og brugte biler under ca. 300.000 kr. kan det som udgangspunkt ikke betale sig at lease, fordi stiftelsesomkostninger og gebyrer hurtigt kan overstige det, man kan spare på registreringsafgiften.


Sådan fungerer sæsonleasing

Find en bil

Hvor bilen befinder sig, om den er ny eller brugt, er ligegyldigt – den skal blot være uden afgifter. 

Opret en leasingaftale
Du opretter en aftale med et leasingselskab med typisk seks måneders kørsel og seks måneders stilstand (hvor bilen er uden plader og ikke må køre i Danmark). Aftalen er typisk inkl. forsikring og fri km.

Fordele 
Du betaler registreringsafgift pr. måned i stedet for hele beløbet på én gang. Du har dermed færre penge bundet i bilen og slipper for at finansiere afgiften. Forsikringen er billigere, og aftalen kan forlænges.

Ulemper
Ved indgåelse af en såkaldt flexleasingkontrakt aftales en restværdi efter perioden – men du kender først totalomkostningerne, når det hele er gjort op.

Måske er du interesseret i...