Danske priser: Volkswagen e-Golf

Den eldrevne Golf slipper for registreringsafgift og lander på 285.900 kr.

8. september 2014 af Bil Magasinet

Volkswagen introducerede den eldrevne e-Up i 2013 og fortsætter nu med e-Golf. Golf gås dermed med fem typer drivlinjeteknologi: Benzin, diesel, el, gas og hybrid.

e-Golf kører med en 115 hk/85 kW elmotor og 1-trins automatgearkasse udviklet af Volkswagen. El-motoren kører op til 12.000 o/min og leverer sit maksimale drejningsmoment på 270 Nm, så snart bilen sætter igang. Det giver en 0-60 km/t-tid på 4,2 sek. og 0-100 km/t på 10,4 sek. Topfarten er begrænset til 140 km/t.

Læs også: Test af VW Golf

e-Golf har et energiforbrug på 12,7 kWh/100 km, hvilket ifølge VW er 10 pct. lavere end den nærmeste konkurrent. Afhængig af rute, kørestil og last vil rækkevidden typisk ligge på 130-190 km, men dette kan blive reduceret ved lave temperaturer.

 

El-motoren i e-Golf får strøm fra et lithium-ion-batteri, der kan lades op på flere måder. Der er den konventionelle måde, hvor bilen oplades via den traditionelle 230V-stikkontakt, og her tager en fuld opladning 13 timer. Sker opladningen i stedet via en hurtiglader, der lader med 3,6 kW, vil en fuld opladning tage 8 timer. e-Golf er udstyret med et combo-stik, der gør det muligt at veksle mellem almindelig AC eller DC (hurtig ladning), hvor batteriet bliver ladet 80% op på 30 minutter.

CLEVER-lader til lavpris

Volkswagen har et samarbejde med elbilsoperatøren Clever, der har introtilbud på leje eller køb af hjemmelader. Clever udlejer en hjemmelader for 299 kr./mdr. og sælger den for 4.995 kr. - begge inklusive montering og adgang til selskabets landsdækkende netværk af ladestandere.

 

Måske er du interesseret i...