Dansk pris på Nissan Leaf

Årets Bil i Europa 2011 kommer til at koste 290.000 kr. i Danmark. Læs Bil Magasinets test af elbilen her

21. juli 2011 af Jens Peter Lange

Under 300.000 kr.

Med en pris på 290.690 kr. inklusiv moms kommer elbilen Nissan Leaf til at koste det samme som en almindelig familiebil i Golf-klassen. Pointen ved at vælge en elbil er ifølge Nissan, at driftsomkostningerne vil være markant lavere.

Prisen inkluderer batteriet (som er dækket af 5 års/100.000 km garanti), 5 års abonnement på den unikke telematikservice og vejhjælp specielt til elbiler. Driftsomkostningerne i Danmark vurderes at være ca. 27 kr. pr. 100 km.

Da Leaf er en 100 procent eldrevet bil, er den undtaget fra registreringsafgift i Danmark, der typisk ligger på 100.000-130.000 kr. i Golf-klassen. Bilen er også undtaget fra offentlige parkeringsafgifter og andre afgifter.

Leaf blev kåret til Årets Bil i Europa og World Car of the Year i 2011, og leveringen er begyndt i Storbritannien, Holland, Irland og Portugal. Der er også åbnet for bestilling af bilen i Schweiz, Frankrig, Spanien og Belgien, og kunderne i de lande forventes snart at begynde at modtage deres biler. I Norge er det blevet offentliggjort, at salget starter i efteråret. De første leveringer i Danmark forventes at finde sted i starten af 2012.

Nissan Leaf har for nylig opnået de maksimale fem stjerner i sikkerhed hos Euro NCAP, hvilket betyder, at den er en af de sikreste biler på de europæiske veje.

Klik videre for at læse Bil Magasinets test af bilen.

Nissan Leaf

Glem alt, hvad du synes og tror om elbiler. En elbil er ikke længere bare en Ellert eller en mikrobil som Mitsubishis lille i-MIEV, der blev lanceret i januar 2011 i Danmark. En elbil kan faktisk godt være en rigtig bil på størrelse med en VW Golf. Beviset er den nye Nissan Leaf. Leaf kommer ganske vist først til Danmark til vinter, men Bil Magasinet har allerede nu kørt den færdige produktionsversion af den nye, voksne elbil.

Se blot på den. Bortset fra forlygterne, der næsten ligner luftbobler, der er på vej til at sprænges, og baglygterne, der minder om dem fra en Lancia Delta, ligner Leaf en fuldstændig almindelig bil i Golf-klassen.

Og vi kan allerede nu afsløre, at bagagerummet er næsten lige så stort som tyskerens. Men der, hvor der i en Golf findes en forbrændingsmotor, sidder i Leaf en elmotor. Dens effekt svarer til 109 hk, men elmotoren vejer kun en brøkdel af en benzinmotor med samme ydelse. Fronten er med andre ord meget let. Batteripakken gemmer Nissan i bunden af bilen, hvilket selvfølgelig har den fordel, at bilens tyngdepunkt er så tæt på vejen som muligt.

Undervognen er til gengæld helt konventionel med McPherson-fjederben foran og en compoundaksel bagi. Man skulle derfor tro, at Leaf også kører som en almindelig bil. Men nej.

Svært at finde det rigtige bremsepunkt
Der er sådan set ikke noget galt med styretøjet, bortset fra at det er meget let og følelsesløst. Det betyder, at jeg ikke har nogen fornemmelse af, hvad der sker med hjulene og vejen. Og med de kræfter, bilen nu engang har, laver jeg hjulspin, hvis der er bare det mindste grus på vejen, eller hvis asfalten er våd. Det næste, der gør, at jeg med garanti ved, at jeg kører en elbil, er bremserne. Efter en hel dag har jeg stadig ikke fundet fidusen med at finde det rigtige bremsepunkt på de hydrauliske bremser, der også arbejder sammen med en generator, der opsamler bremseenergien.

Enten bremser jeg for lidt, eller også bremser jeg så hårdt, at min finske kollega på forsædet i al fremtid vil bande over min kørestil. Jeg mener heldigvis det samme om hans kørestil, da vi bytter efterfølgende.

Ser vi bort fra de to ulemper, der med tiden sikkert er noget, man kan vænne sig til, er der masser af kræfter og vejgreb både i byen, op ad de stejle bakker i Lissabons gader og ude på landevejen, hvor man kan opnå forbavsende hurtige svinghastigheder. Som ventet understyrer en Leaf, men først efter at øko-dækkene begynder at hvine.

Kabinen ligner ved første øjekast en hvilken som helst anden Nissan-kabine - på godt og ondt. Men der er forskelle. Tankmåleren er selvfølgelig en batterimåler, der også angiver rækkevidden. Det med rækkevidden kommer vi tilbage til lige om lidt.

Viser, hvor langt du kan køre lige nu
Man har altså altid styr på, hvor langt man fortsat kan køre. En yderligere hjælp leverer bilens navigationsanlæg. På multifunktionsrattet (der kun kan justeres i højden) sidder nemlig en lille knap, som aktiverer en funktion i navigationsdisplayet, der viser bilens aktionsradius som en lille cirkel. Og da ladestationer er markeret på kortet, kan man altid se, om der er behov for en lille afstikker, inden turen forsætter til destinationen. Alt dette er standard, Nissan Leaf sælges nemlig med samme udstyrsniveau over hele Europa. Foruden navigation er der også elruder, klimaanlæg og fartpilot som standard.

Hvor langt kan den så køre? I snit er rækkevidden 170 km, og det er ganske pænt. Selvfølgelig afhænger rækkevidden af ens hastighed og omgivelserne.

Kører du kun i byen, giver den fuld pedal hele tiden og bruger bilens klimaanlæg, skrumper rækkevidden hurtigt til den forkerte side af 100 km.

Men er du på landevejen, og har du slukket klimaanlægget, så skal du ikke blive overrasket, hvis du kan runde 200 km, inden batteriet er tomt. Nu mangler vi bare en infrastruktur som f.eks. i Irland, hvor man planlægger en ladestation for hver 60 km langs de større veje, så vi også herhjemme kan køre længere strækninger. Nissan arbejder i øvrigt på en mobilitetspakke, der blandt andet indeholder en lånebil (med en ”rigtig” motor), hvis man skal på ferie eller skal køre over længere strækninger.

For hvem gider vente otte timer på en opladning, inden man kan fortsætte turen?

5 hurtige om elbiler

Ann.

Vi stikker lige Ann F. Marker, kommunikationschef for organisationen for udbredelse af elbiler i Danmark, ChoosEV, et par hurtige spørgsmål om elbiler:

1.  Hvad gør man, når der ikke er mere strøm?
Så gør man, ligesom man gør, når der ikke er mere strøm på ens mobil eller computer. Man finder en stikkontakt, hvor man oplader elbilen.

2. Er det farligt at tanke strøm i regnvejr, og er det en sikkerhedsmæssig fordel at have gummistøvler på?
Nej, der er ingen fare ved at oplade din elbil i regnvejr, men på grund af den globale opvarmning vil nedbøren og vandstanden jo nok stige, så gummistøvler er altid praktiske at have med sig.

3. Er det rigtigt, at man hverken bør tænde for aircon eller radio i en elbil for at spare på strømmen?
Aircon begrænser rækkevidden en smule i elbiler, men spil du bare Lady Gaga med fuld udblæsning - det gør ingen forskel for andet end dine passagerer.

4. Hvor miljøvenligt er det at køre elbil, når meget af strømmen herhjemme kommer fra kulkraft?
Meget miljøvenligt! Du er helt fri for lokal miljøbelastning som partikelforurening og stinkende udstødning. Ved det danske elmix med ca. 20 pct. vedvarende energi udleder produktionen af strømmen kun ca. 55 g/km kørt i en elbil. 

5. 275.000 kr. for en mikro-Peugeot og 344.000 kr. for en eldrevet Fiat 500. Hvad sker der??
Ja, elbilerne virker umiddelbart lidt dyre her i starten, men husk på, at i starten af 1980’erne kostede en PC med 10 Mb harddisk ca. 75.000 kr. Alligevel var der nogle, der købte den. Her i starten er elbilen meget godt beskrevet med sloganet ”its not a car - its a statement”.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen