Dansk premiere: Nu er Suzuki klar med den nye Ignis

Der er åbent hus hos landets Suzuki-forhandlere denne weekend i anledning af den danske premiere på Ignis. Her kan du læse mere om priser og udstyr.

24. marts 2017 af Esben Skrumsager


Som biltype er SUV'erne i disse år den hurtigst voksende bilklasse i både Danmark og i Europa. Med introduktionen af den nye Ignis får markedet for første gang, hvad man vel godt kan betegne som en mini-SUV. 

Den er bygget op helt fra bunden som en SUV med høj siddeposition, mulighed for firehjulstræk, relativt stor frihøjde og på sin vis også et design, der er karakteristisk for biltypen.

Fleksibelt bagsæde

De store hjul og frihøjden på 180 mm, der svarer til Vitara-modellens, skulle give Ignis gode egenskaber til at forcere høje kantstene, snedriver og ujævnheder i terrænet, men den kompakte model er med en længde på kun 370 cm nok bedst egnet som bybil.

Adgangen til bagsædet sker gennem relativt store bagdøre, der åbner i tre trin, og i det yderste trin står døren næsten vinkelret på vognsiden. 

Med alle sæder i brug er størrelsen på det rummelige bagagerum 260 liter i 5-personers udgaven og op til 373 liter i 4-personers versionen.

Som udgangspunkt er Ignis en 5-personers bil med foldbare bagsæder i splitforholdet 40:60. Men vælger man en 4-personers udgave (Active og Adventure), får man den unikke funktionalitet, at de to lige store bagsæder uafhængigt af hinanden kan forskydes 16,5 cm i længderetningen, hvilket giver en fin fleksibilitet.

Mild hybrid

Ignis drives frem af en 4-cylindret Dualjet-benzinmotor på 1,2 liter. Ydelsen er på 90 hk, og det teoretiske forbrug lyder på 21,7 km/l.

Den fås også i en såkaldt mild-hybrid version, hvor benzinmotoren får assistance af en lille integreret el-motor/generator ved igangsætning og acceleration, hvor benzinforbruget normalt er stort. Det bringer EU-normen op på 23,3 km/l. Såvel mild-hybrid udgaven som den rene benzinversion koster 310 kr. pr. halvår i grøn ejerafgift.

Udstyr og priser på Ignis

Priserne på den nye Ignis begynder ved 127.990 kr. for grundudgaven, der hedder Club. Her er fx aircondition, el-ruder for, automatisk nærlys, fjernbetjent centrallås og ratbetjent CD/radio med Bluetooth standard. Dertil kommer sikkerhedsudstyr som seks airbags, bremseassistent og ABS-bremser med ESP.

På næste niveau - Active til priser fra 141.990 kr. - suppleres der op med fx forskydelige bagsæder, varme i forsæderne og et multimediecenter med 7-tommers trykfølsom skærm, DAB-radio, bakkamera og smartphone-integration.

I topudgaven Adventure, der er prissat fra 159.990 kr., får man foruden en sikkerhedspakke også nøglefri betjening, fartpilot, læderrat, automatisk klimaanlæg, navigation i multimediecenteret samt LED-lys på både nær- og fjernlys.

Mulighed for AllGrip 4WD

Ignis også fås med firehjulstræk. Systemet AllGrip Auto er af viskosetypen og kobler automatisk baghjulene ind, hvis forhjulene mister vejgreb. AllGrip Auto omfatter også "Grip control" og "Hill descent control", der sikrer bedre fremkommelighed og mere kontrol ved lave hastigheder.

AllGrip Auto fås til Ignis med Active-udstyr, og prisen er her 169.990 kr., hvilket gør det til den billigste bil med firehjulstræk på det danske marked.

Du kan læse vores første test af Suzuki Ignis her.

Dansk premiere på Suzuki Ignis

Introduktionen finder sted i weekenden den 1. og 2. april med åbent hus hos landets Suzuki-forhandlere.

Måske er du interesseret i...