Coupé-konceptet Q8: Her er Audi's nye luksus-SUV

Den har samme længde som den gigantiske Q7, men designet er mere sportsligt. Audi har nu løftet sløret for konceptbilen, der danner grundlag for en serieproduceret model, som lanceres i 2018.

10. januar 2017 af Esben Skrumsager


De højbenede bilmodeller, der hos Audi alle hedder noget med "Q", er steget eksplosivt i popularitet, og derfor har den tyske bilproducent – ligesom de fleste andre producenter – udvidet og opdateret modelprogrammet markant de seneste år.

I det forgangne år var det den kompakte Audi Q2, der stjal opmærksomheden, og nu er tyskerne så klar med en konceptbil i den anden ende af skalaen.

Vi fik kort før jul en forsmag på designet, men nu på biludstillingen i Detroit, der lige nu løber af stablen, har Audi endelig løftet sløret for designet på den gigantiske Q8.

Audi i topform

Med en længde på over fem meter og en akselafstand på tre meter har konceptbilen masser af plads til passagerer og bagage.

Til trods for den faldende taglinje er der ifølge Audi også rigeligt med lofthøjde og skulderplads til bagsædepassagererne.

- Q8 concept er en Audi i absolut topform. Den demonstrerer styrkerne ved vores mærke, både når det gælder teknologi og design, og giver et fingerpeg om en fremtidig luksusklasse-SUV i serieproduktion, lyder det fra Dietmar Voggenreiter, som er Audi AG’s øverste chef for salg og marketing.

Velkendt teknologi

Når det gælder drivlinjen og undervognen, gør Audi Q8 concept brug af teknologier, som allerede anvendes i det nuværende modelprogram.

Plug-in-hybriddrivlinjen er baseret på 3.0 TFSI-motor, som yder 333 hk og leverer et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm. Elmotoren genererer en ydelse på 136 hk og 330 Nm. Den er sammen med en omskifterkobling integreret i den 8-trins tiptronic-gearkasse. 

Det samlede system kommer op på 449 hk og et drejningsmoment på 700 Nm. Dermed accelererer Audi Q8 concept fra 0 til 100 km/t på 5,4 sek., og tophastigheden er 250 km/t. I henhold til NEDC-cyklussen lyder forbruget på blot 43,5 km pr. liter brændstof.

Litium-ion-batteriet, som er placeret i bagenden, består af 104 prismatiske celler. Med en kapacitet på 17,9 kWh giver det mulighed for en elektrisk rækkevidde på op til 60 km, og den samlede rækkevidde inklusive TFSI-motoren udgør op til 1.000 km. En komplet opladning med en effekt på 7,2 kW varer ca. 2½ time.

Kraftoverføring og undervogn

Kræfterne fra hybriddrivlinjen i Audi Q8 concept overføres til vejen via det permanente firehjulstræk quattro. I grænseområdet i sving arbejder det sammen med torque vectoring-systemet, som bremser de inderste hjul i svinget minimalt, hvilket øger dynamikken og stabiliteten yderligere.

Luftaffjedringen med reguleret støddæmpning giver mulighed for et stort spillerum mellem blød cruising og stramme køreegenskaber. Derudover kan den indstille frihøjden i to forskellige trin med en højdeafstand på 90 mm, så undervognen altid er i det optimale niveau.

Tæt på produktionen

"Speak now or forever hold your peace" lyder det ved de amerikanske bryllupper – i hvert fald på film. Det samme kan man næsten sige om Q8-konceptet. 

For selvom det blot er en konceptbil, så danner den grundlaget for en serieproduceret model, som Audi lancerer allerede i 2018, og således har de tyske designere og ingeniører altså ikke lang tid til at lave om på bilen, hvis konceptet ikke skulle falde i god jord.

Så hvad siger I til den? Giv endelig jeres mening til kende i kommentarfeltet herunder.

Mere

Måske er du interesseret i...